تبليغات
تفعل به قرآن


مشخصات سوال
9148نام : مسعود زارعامتیاز : 88درصد بهترین پاسخ : 0%مسعود زارع (6)i

25 دی 87 - 09:34تفعل به قرآن اطلاعات بیشتر : سلام
علم تفعل به قرآن چیست؟و چگونه می توان آن را آموخت؟
با تشکر از شماتاریخ ایجاد سوال : 25 دی 87 (09:34)تاریخ بسته شدن سوال : 11 بهمن 87تعداد بازدید :175تعداد پاسخ ها : 16طبقه بندی : مذهبی » قرآنی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
تفعل به قرآن 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
mahdanaنام : غلامرضا صفائیامتیاز : 19747درصد بهترین پاسخ : 33%غلامرضا صفائی (153)i

87/10/25 (09:43)مهمترین تفعل به قرآن درک معانی و دریافت عمیق پیامهای آن نه بیان قصه های قرآن که در اکثر کتب تفسیر دیده میشوند.36%دیگر پاسخ ها
amirehsekeنام : امیره سکه چیامتیاز : 20519درصد بهترین پاسخ : 21%امیره سکه چی (8)i

1.    87/10/25 (10:08)تفعل به قران یا استخاره به معنی طلب خیر كردن است، در بین متشرعین چنین مرسوم است كه هرگاه انسان بین انجام دادن كاری كه پس از مشورت كردن با اهل خبره و رعایت جوانب مثبت و منفی آن همچنان مردد و متحیر در انجام و ترك آن است، از راه استخاره كه مشورت با خداوند است به رفع تحیر و تردید در آن كار می‌پردازد. .33%
hadiajorlooنام : هادی اجورلوامتیاز : 209درصد بهترین پاسخ : 19%هادی اجورلو (92)i

2.    87/10/25 (10:27)سلام دوست عزیز من درست روشش یادم نیست اما شما یه سر به سایتwww.loo3.com بزن احتمالا اونجا جواب کاملتو میگیری اگه جوابتو پیدا نکردی بهم بگو برات پیداش کنم.10%
afsanejunنام : افسانه محمدیامتیاز : 593درصد بهترین پاسخ : 6%افسانه محمدی (175)i

3.    87/10/25 (12:43)www.naria.ir
www.naria5.blogfa.com
کتاب اسلام و شمشیر ر وبخون.
در ضمن تو که نمی دونی تفعل غلطه و تفال درسته و اصلا به قرآن تفال نمی زنن بلکه استخاره پس برو همون کتاب رو بخون اما می دونم که تو با این هوش و حواس دنبالش نمی ری!.3%
ayatollah_mahdianنام : آیت اله مهدیانامتیاز : 166درصد بهترین پاسخ : 9%آیت اله مهدیان (2)i

4.    87/10/25 (13:42)با سلام نگارش تفعل غلطه و تفال درسته و اصلا به قرآن تفال نمی زنند بلکه استخاره می کنند و به معنی طلب خیر كردن است، هرگاه انسان بین انجام دادن كاری كه پس از مشورت كردن با اهل خبره یعنی استشاره و رعایت جوانب مختلف آن همچنان مردد و متحیر در انجام و ترك آن است، از راه استخاره كه مشورت با خداوند است به رفع ابهام می‌پردازد. واین کار را روحانیون انجام میدهند

.3%
hotnaserنام : احد یوسفیامتیاز : 120درصد بهترین پاسخ : 2%احد یوسفی (26)i

5.    87/10/25 (18:44)سلام تفال به قرآن عبارت است اینکه ازخداوند میخواهیم مسائلی را که بر ما پوشیده است از قران برای ما معلوم کند . برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به مفاتیح الجنان..0%
sigarianنام : مَهدی سیگاریان وفاامتیاز : 3543درصد بهترین پاسخ : 13%مَهدی سیگاریان وفا (59)i

6.    87/10/25 (21:22)« در بیان تفأل به كلام الله مجید به حروف هجاء »

( فال با قرآن )


شمر از سطر هفت از هفتمین ان
عقیدترا بران ای صاحب فال
ز «ب» از منعمانت ، فتح بابست
ز «ث» دنیا و دین بر دست می آر
ز «ح» از اقربا ، جام خوشی نوش
ز « د » اصحاب دولت را خبرگوی
ز« ر » نیكی بود ، شادان نشینی
ز «س» بینی سعادتهای بی حد
ز «ص» ای خواجه ، صبر و مكث باید
ز «ط» زاهد شوی ، تقوی برانی
ز «ع» امر محبتها عیان است
ز «ف» شادی تو را باشد به هر حال
ز «ك» ایمن نباید بود از هول
ز «م» آید ملامتهای مشهود
ز «واو » ت هست نعمت توی در توی
ز « لا» تشویش باشد نی نه چندان
كه خشنود انی از نعم المابی

گشا مصحف،ورق زان هفت گردان
ز هفتم سطر،حرفِ اولست قال
چو فال آید « الف » خیر و صواب است
چو «ت» آید ، بباید توبه زان كار
چو «ج» آید ، بكن جهدی و می كوش
چو «خ» آید، امان از خوف میجوی
چو « ذ » آید، تو خود آن خوار بینی
چو « ز » آید، بیابی مالِ بی عدّ
چو «ش» آید، خصومت پیشت آید
چو «ض» آید،در آن كار است گرانی
چو « ظ » آید، ظفر بر دشمنان است
چو «غ » آید، خطر باشد،بده مال
چو «ق» آید، شوی مقبول در قول
چو «ل» آید ، برآید حاجتت زود
چو «ن» آید، بود آن كار نیكوی
چو «ه»‌آید ، خدا خشنود و خصمان
چو «ی» آید ، زغایب مژده یابی




نحوه گرفتن فال :

با وضو قرآن را بدست بگیر، آن را زیارت كرده و با توجه به نیتی كه در دل داری ،
صفحه ای از كتاب خدا را باز كن. از آن صفحه ، هفت ورق جلو برو. بعد از آن ، از ابتدای صفحه، هفت سطر بشمر و پایین بیا. بعد در میان سطرهای بعدی ، هفت بار كلمه
« ان » را پیدا كن. بعد از یافتن هفتمین بار از كلمه « ان » ، دوباره هفت سطر بشمر و جلوتر برو. ابتدای سطر هفتم از هفتمین كلمه « ان » كه پیدا كرده ای، اولین حرفی كه سطر با آن شروع شده، معنی فال توست. آن را با فال بالا معنی كن!

موفق باشی و فالت نیك انشاءالله!

چون شعرش به هم ریخت برو به این آدرس:
http://www.mquest.blogfa.com/post-703.aspx
.3%
hamid_m55نام : حمید مامتیاز : 111درصد بهترین پاسخ : 12%حمید م (6)i

7.    87/10/26 (02:01) اول باید مشورت کرد و از عقل کمک گرفت
استخاری بین دو عمل خیر می باشد که در انتخاب در مونده شده باشی .
بهترین کار اینه که به یک روحانی مراجه کنی ولی اگه میخواهی مدام این کار رو بکنی بهتر بیخیال بشی چون این وسواسه و درست نیست ..0%
p_quraniنام : قرآن پاسخگوی قرآنیامتیاز : 1738درصد بهترین پاسخ : 52%قرآن پاسخگوی قرآنی (285)i

8.    87/10/26 (16:40)باسلام
دوست گرامی روش استخاره از قرآن به این صورت است كه سه مرتبه سورهء قل هو اللّه احد را می خوانید و بعدسه بار صلوات می فرستید, بعد نیّت كرده و قرآن را باز می كنید؛ هر چه كه از اولین آیهء صفحهء دست راست برداشت كردید ـ البته اگر به معانی قرآن آشنا باشید ـ اگر مطلب خوب یا بشارت بود, آن كار را انجام دهید و اگرمضمونش عذاب و شرّ بود, آن كار را انجام ندهید.(مفاتیح الجنان , باقیات الصالحات , ص 989 با تلخیص)
البته صحت استخاره به قرآن قابل تضمین نیست و فقط می تواند از تحیر نجات دهد؛ باید در ابتدا باخردمندان مشورت كنید و عقل و اندیشه را به كار بگیرید؛ اگر به جایی نرسیدید, استخاره كنید.
التماس دعا
.3%
ramin1turkنام : رامین فامتیاز : 907درصد بهترین پاسخ : 17%رامین ف (87)i

9.    87/10/26 (19:32)استخاره یعنی اینکه تو توی یک کاری موندی که بکنی و یا نکنی اون وقت این کار را می کنی
اول سه تا سوره ی اخلاص را می خونی
بعدش سه تا صلوات می فرستی
بعدش نیت می کنی و بسم الله می گی و یک صفحه را باز می کنی
اگه آیاتی ک آمد معنی اش در باره ی بهشت باشه خوبه اگه در باره ی عذاب جهنم باشه بده..0%
deep_seaنام : هنگامه حامتیاز : 123درصد بهترین پاسخ : 6%هنگامه ح (7)i

10.    87/10/27 (23:13)با سلام خدمت شما دوست عزیز
همونی که شماره 9 عرض کرده درست درست 100% .0%
omidarastooنام : امید ارسطوامتیاز : 58درصد بهترین پاسخ : 0%امید ارسطو (14)i

11.    87/10/28 (08:59)با سلام - اولا كلمه ی تفعل درست نیست و عبارت صحیح تفال است . كه به معنی فال گرفتن است و نوعی شانس خود را آزمودن . این عبارت در مورد قرآن به هیچ وجه به كار نمیرود و كاربردهای دیگری دارد . اما آنچه كه در مورد قرآن كاربرد دارد اصطلاح استخاره به معنی طلب خیر كردن از خداوند است. برای تسلط بر استخاره با قران پاك كردن وجود خود از ناپاكیها و توسل به ارواح مطهر حضرات معصومین علیهم السلام تاثیر بلامنازع دارد ..0%
z_shinyنام : مَش زهرا درخشانامتیاز : 124درصد بهترین پاسخ : 0%مَش زهرا درخشان (352)i

12.    87/10/29 (04:17) دوست عزیز! تفال به قرآن فقط برای آرامش پیدا کردن آدمه و این که از سردرگمی در بیای.اما گاهی وقتا لازمه که آدم به قرآن -به قول شما- تفعل بزنه.یعنی بالاخره یه کاری باهاش بکنه!(می دونی که فعل یعنی انجام دادن). من که هروقت کم میارم,یه تفعلی به قرآن می زنم تا ببینم خدا باهام چه "کاری" داشته..0%
zanolنام : سیدرضا جوادیامتیاز : 95درصد بهترین پاسخ : 0%سیدرضا جوادی (111)i

13.    87/10/29 (19:19)اززدن تفال به قران بنابرروایتی که فکرمیکنم ازامام صادق(ع)نهی شده.استخاره باتفال فرق داره.تفالو بادیوان حافظ بزن.البته قران کتابیه که علم اول واخررودرخودش جاداده امافهمیدن اسرار اینده کارهرکس نیست بایداهلش باشی.6%
mehdi13590912نام : مهدی ناجیامتیاز : 291درصد بهترین پاسخ : 21%مهدی ناجی (40)i

14.    87/10/30 (16:16)عزیزم، قرآن که در جای جای آیاتش امر به فکر کردن کرده و حتی بدترین موجودات عالم رو افراد بی فکر دونسته، نمی تونه به درد تفال و استخاره بخوره. برای تصمیم گیریهات فکرت رو به کار بنداز. اگه جواب نداد، مشورت کن: "و امرهم شوری بینهم".0%
chakan_850نام : مرتضی عاشقامتیاز : 103درصد بهترین پاسخ : 0%مرتضی عاشق (40)i

15.    87/11/2 (12:52)تفعل به قرآن علمی ندارد. بلكه توسط یك شخص معتبر و كم گناه انجام می شود تا خواست خدا بوسیله ی آن شخص انجام شود. ولی قبل از آن دعاهایی دارد..0%


قرآن مجید و قرآن کریم فرقی ندارند ... پس چرا به آنها میگویند


مشخصات سوال
shooshoolنام : محمد بهاریامتیاز : 95درصد بهترین پاسخ : 0%محمد بهاری (8)i

24 شهریور 88 - 13:18قرآن مجید و قرآن کریم فرقی ندارند ... پس چرا به آنها میگویند مجید و کریم ؟ دلیل خاصی دارد یا اینکه فقط از نامهای خدا استفاده شده .تاریخ ایجاد سوال : 24 شهریور 88 (13:18)تاریخ بسته شدن سوال : 9 مهر 88تعداد بازدید :212تعداد پاسخ ها : 4طبقه بندی : مذهبی » عمومی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
قرآن مجید و قرآن کریم فرقی ندارند ... پس چرا به آنها میگویند مجید و کریم ؟ دلیل خاصی دارد یا اینکه فقط از نامهای خدا استفاده شده . 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
rahhiنام : حمید خجستهامتیاز : 213درصد بهترین پاسخ : 35%حمید خجسته (2)i

88/6/24 (14:06)سلام دوست عزیز؛

هر چیزی تو این عالم میتونه اسامی و القاب مختلفی داشته باشه کتاب خدا هم از این قائده مستثنی

نیست و مثل هر چیز دیگه یک سری اسامی و یک سری القاب داره از اسامی اون میشه به قرآن تبیان

فرقان و ... اشاره کرد همچنین القاب مختلفی داره مثل کریم حکیم مجید و... پس همونطور که در سایر

اشیا اینطوره تعدد اسماء یا القاب ماهیت جدیدی برای شیء ایجاد نمیکنه مثلا شیر با milk از لحاظ ماهیت

تفاوتی ندارند علی رغم اینکه انها دو اسم هستند که حتی در دو زبان مختلفند فقط اشاره خاصی به اون

شیء دارند همین در مورد قرآن هم همینطوره.50%دیگر پاسخ ها
ssss3242نام : شهرام باوفاامتیاز : 740درصد بهترین پاسخ : 18%شهرام باوفا (21)i

1.    88/6/24 (13:42)اینها الغاب قرآنند فرقی ندارند.7%
blackstarsنام : سجاد میرزاییامتیاز : 485درصد بهترین پاسخ : 13%سجاد میرزایی (27)i

2.    88/6/24 (16:41) سوالت مثل این می مونه که بگی چرا بعض وقتها به خدا بخشنده می گویند، بعضی وقتها مهربان؟
این ها فقط یه صفت هستند، تازه من در جا هایی قرآن عظیم و قرآن مبین هم دیدم.42%
sayan2000171نام : رضا لطفیامتیاز : 1458درصد بهترین پاسخ : 27%رضا لطفی (98)i

3.    88/6/30 (14:21)با سلام به شما دوست عزیز
این فقیر از علم و دانش نظرم اینه كه وقتی شما بزرگوار می گی كتاب مولانا مولانا بعنوان آورنده و نویسنده مطرح می باشد در مورد قران هم اینگونه است قران مجید یا كریم یا مبین و ... اینها اسامی مبارك خداوند است و باز بگویم این اوصاف از ذات اله جدا نیست و عین ذات است نمیخوام بحث و كلامی كنم و بگم صفتها همگی عین ذات خداست و من و شما داریم نام خداوند كریم رو می بریم .
بیشتر از این نمی دونم ببخشید .چشم براه دعایتان.0%


تفاوت میان قرآن مجید،قرآن کریم و قرآن حکیم چیست؟


مشخصات سوال
waterlili1207نام : امیر امتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 0%امیر (6)i

19 اردیبهشت 88 - 15:29تفاوت میان قرآن مجید،قرآن کریم و قرآن حکیم چیست؟ اطلاعات بیشتر : قرآن دارای سه نام است،حکیم،مجید،کریمتاریخ ایجاد سوال : 19 اردیبهشت 88 (15:29)تاریخ بسته شدن سوال : 22 اردیبهشت 88تعداد بازدید :123تعداد پاسخ ها : 8طبقه بندی : مذهبی » قرآنی- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
تفاوت میان قرآن مجید،قرآن کریم و قرآن حکیم چیست؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
babak_pursepahiنام : بابک پامتیاز : 1132درصد بهترین پاسخ : 50%بابک پ (31)i

88/2/19 (21:21)سلام دوست عزیز
اینکه اینها چه فرقی دارند سوال خوبی نیست
ولی میتونید بپرسید چرا این نامها؟
من در حد خودم میتونم بگم که این اسامی برای خدا فرقی نداره
این چند تا اسم واسه این به قران لقب داده میشه که ذهن ناقص ما بتونه درک کنه که این کتاب همه این صفاتو داره
و به ما میفهمونه که انقدر کتاب کاملیه که میتونه این لقبا رو داشته باشه.60%بهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
p_quraniنام : قرآن پاسخگوی قرآنیامتیاز : 1738درصد بهترین پاسخ : 52%قرآن پاسخگوی قرآنی (281)i

88/2/20 (10:25)«مجید» و «كریم » هر دو از صفاتِ قرآن هستند . مجید به معناى با شكوه و با عظمت و كریم ، به معناى بزرگوار و بخشنده است . «راغب » در كتابِ مفردات خود مى گوید : «هر چه در نوع خود شریف باشد ، به شرافت توصیف مى شود .» و به قرآن مثال مى زند . او همچنین مى گوید : خداوند ، قرآن را به «مجید» توصیف كرده ; (بروج ، 21) زیرا خوبى ها ى دنیا و آخرت را به طور فراوان در بردارد و به همین جهت هم آن را به «كریم » توصیف كرده است . (واقعه ، 77)
قرآن ، هم مجید و هم كریم است . هم خودش ، آیه ها و سوره هایش با شكوه و با عظمت است و هم مردمى را كه آن را بخوانند ; بفهمند و به آن عمل كنند ، به مجد و بزرگوارى و عظمت مى رساند . قرآن كریم و مجید هیچ تفاوتى ندارند و هر دو كلمه از خود آیات قرآن گرفته شده است .
.0%دیگر پاسخ ها
shohada1368نام : علی حسینیامتیاز : 118درصد بهترین پاسخ : 3%علی حسینی (89)i

1.    88/2/19 (23:25)سلام قران اسامی زیادی داردوحکیم .مجیدوکریم از آن نامهاست.10%
msd_sنام : تعطیل شد امتیاز : 116درصد بهترین پاسخ : 0%تعطیل شد (0)i

2.    88/2/19 (23:32)می خوام براتون معنی بعضی از صفت های قرآن رو بگم:
« احسن الحدیث » :

« الله نزّل احسن الحدیث...»

(سوره زمر، آیه 23)

« احسن » به معنای « بهترین » است و « الحدیث » نیز به معنای « سخن ». این دو كلمه وقتی در كنار هم قرار گرفتند، معنای « بهترین حدیث یا سخن » پیدا می كند كه در اصطلاح قرآنی و در آیات شریفه به معنای « قرآن كریم » است. قرآن بهترین سخن است زیرا مشتمل بر حق محض و خالص است. حقی كه باطل در آن نمی تواند رخنه كند و نكرده است. چه درعصر نزولش و چه بعد از آن.

2_ تنزیل:

« و انّه لتنزیل ربّ العالمین...»

(سوره شعراء، آیه 192)

دو كلمه « تنزیل » و « انزال » به یك معناست و آن فرو آوردن است. اما یك تفاوت كوچك با یكدیگر دارند و آن این است كه « انزال » در مورد « فرو آوردن به یك دفعه » و « تنزیل » در مورد « فرو آوردن به تدریج » استعمال می شود.

« نزول در اجسام » به این معناست كه: جسمی از مكانی بلند به پایین آن مكان فرود آید...

و « تنزیل خدای تعالی » به این است كه چیزی كه در نزدش می باشد به موطن و عالم خلق و تقدیر فرود آورد. زیرا خداوند همواره خود را در مقامی بلند دانسته و به اوصافی چون « علی _ عظیم _ كبیر _ متعال و رفیع الدرجات و قاهر فوق بندگان » ستوده است.

بنابراین وقتی او موجودی را ایجاد می كند و می آفریند و به عالم خلق و تقدیر درمی آورد .... در حقیقت « تنزیلی » از ناحیه او محسوب می شود و علت این كه « تنزیل » را به رب العالمین نسبت داد. برای این است كه دلالت كند بر یگانگی رب تعالی. زیرا مشركین خدای را قبول داشتند. ولی او را « رب العالمین » نمی دانستند بلكه می گفتند: هر ناحیه و گروهی از عالمیان، « ربّی » دارد و خدا « رب » آن ارباب است نه رب العالمین و برای اینكه حقانیت و عظمت قرآن و كلام الهی را به مشركان گوش نماید، فرمود: « و انه لتنزیل رب العالمین » زیرا نزول این كلام و جاری شدن آن بر زبان كسی مطلقا درسی نخواسته بود و در محیطی كه مالامال از خرافه و افسانه بود، آیا جز این بر این مطلب دلالت دارد كه، این كتاب از سوی خدا نازل گشته است؟

3_ تذکره:

« انّ هذه تذكرة » (سوره مزمل، آیه 19)

« و انّه لتذكرة لّلمتّقین » (سوره الحاقه، آیه 48)

تذكره به معنای هر هشداری است كه آدمی با دیدن و یا شنیدن آن الگویی می گیرد كه عمل خود را طبق آن انجام دهد.

خداوند، قرآن را « تذكره » ای معرفی می كند كه بشریت را سزاوار است تا الگوی جامع حیات دنیوی و اخروی خود را از این كتاب شریف اخذ نمایند.

4_ موعظه:

« یا ایّها النّاس قد جاءتكم مّوعظة مّن ربّکم » (سوره یونس، آیه 57)

« وعظ » به معنای تذكر دادن به انجام عملی خیر است؛ به بیانی كه دل شنونده را برای پذیرفتن آن تذكر نرم كند.

بنابراین قرآن كریم كتابی است كه آمده است تا موعظه ای برای انسانها باشد و آنها را از خواب غفلت بیدار نماید.

دلهایشان را با اندرزها و پندهای خود نرم نماید و آنها را كه در دریای غفلت فرو رفته و موج حیرت از هر سو به آنان احاطه یافته و در نتیجه، باطن آنان را به ظلمت های شك، تاریك ساخته و دلهایشان را به انواع رذایل و صفات و حالات خبیثه بیمار ساخته، با مواعظ حسنه اندرز دهد و از خواب غفلت بیدارشان كند و از هر نیت فاسد و عمل زشت نهیشان نماید و به سوی خیر و سعادت وادارشان سازد.

5_ شفاء:

« و ننزّل من القرآن ما هو شفاء ....» ( سوره اسراء، آیه 82)

« ما نازل می كنیم آنچه را كه شفا و رحمت است و آن، قرآن است »

دلیل نامیده شدن قرآن كریم به « شفاء » این است كه شفا باید حتما مسبوق به مرضی باشد. چرا كه دلهای بشر احوال و كیفیاتی دارد كه اگر قرآن را با آن احوال مقایسه كنیم، خواهیم دید كه همان نسبتی را دارد كه یك داروی معالج با مرض دارد. زیرا انسان همان طور كه سلامتی و ناسلامتی جسمی دارد، یك سلامتی و ناسلامتی روحی هم دارد و همان طور كه اختلال در نظام جسمی او باعث می شود كه دچار مرض های جسمی گردد، هم چنین اختلال در نظام روح او باعث می شود به مرض های روحی مبتلا شود و همان طور كه برای مرضهای جسمی اش، دوایی است، برای مرض های روحیش نیز دوایی است ... و قرآن كریم از آن جهت شفا است كه اول صفحه دل را از انواع مرضها و انحرافات پاك می كند و بعد زمینه را برای جای دادن فضایل آماده میسازد...

6_ رحمت:

« و انّه لهدی و رحمة للمؤمنین » (سوره نمل، آیه 77)

قرآن كتابی است كه « مؤمنین » را به سوی حق هدایت می كند و ... رحمتی است برای آنان كه دلهایشان را آرامش می دهد و به این وسیله ایمان را هم در دلهاشان ریشه داد و ثابت می كند وقتی قرآن را توصیف می كند به اینكه رحمت برای مؤمنین است، معنایش این است كه تنها مؤمنین را غرق در انواع خیرات و بركات می كند. خیرات و بركاتی كه خدای متعال آنها را در قرآن نهفته و قرآن را خزینه آن خیرات كرده تا هر كس كه متحقق به حقایق آن شود و معانی آن را در خود پیاده كند، از آن خیرات، بهره مند شود.

7_ مبارك:

« و هذا ذكر مبارك انزلناه...» (سوره انبیاء، آیه50)

قرآن را بدین جهت ذكر مبارك خوانده است كه « قرآن ذكری است ثابت و دائم و كثیر البركات ». هم مؤمن از آن بهره مند می شود و هم آسایش كافر را در جامعه بشری تامین نموده است و خلاصه هم اهل دنیا از آن متنفع می گردند چه آن را قبول داشته باشند و چه نداشته باشند.

8_ مجید:

« ق، والقرآن المجید » (سوره قاف، آیه 1)

كلمه « مجد » كه « مجید » از آن ساخته شده به معنای « شرف وسیع » است.

بنابراین « قرآن مجید » به معنای كتابی است كه دارای شرف وسیع و خارج از احساء است. زیرا مگر نه كه قرآن كریم، كلام خداوند است و كلام خداوند نیز حاكی از كمالات بی انتهای حق تبارك و تعالی می باشد.

9_ كریم:

« انّه لقرآن كریم » (سوره واقعه، آیه 77)

« كریم » یعنی جامع انواع خیر و شرف و فضائل و خداوند متعال را كریم می گویند، زیرا كثیر الخیر است و جوادی است كه عطای خود را از كسی دریغ نمی كند.

به قرآن نیز، كریم گفته شده است زیرا جامع تمام خیرات و حسنات می باشد. نیز بدان جهت كه صفاتی پسندیده و سودرسان برای خلق دارد. سودی كه هیچ چیز جای آن را نمی گیرد. چون مشتمل بر اصول معارفی است كه سعادت دنیا و آخرت بشر را تضمین می كند.

10_ عظیم:

« و القرآن العظیم » (سوره حجر، آیه 87)

خداوند قرآن را به صفت « عظیم » یاد نموده است. زیرا این كتاب از ناحیه ساحت عظمت و كبریایی خدای عزوجل است و این معنا را می رساند كه موهبت عظمای قرآن متضمن معارف الهی است.

11_ بصائر:

«... بصائر للنّاس و هدی و رحمة ...» (سوره قصص، آیه 43)

« بصائر » جمع « بصیرت » است كه به معنای وسیله دیدن می باشد و مراد از « بصائر » حجت ها و ادله روشنی است كه به وسیله آنها حق دیده می شود و میان حق و باطل تمیز داده می شود.

بنابراین قرآن، حجتی است كه به وسیله آن حق از باطل متمایز می گردد و هدایت و ظلال از هم دیگر شناخته می گردند.

12_ فصل:

« انّه لقول فصل » (سوره طارق، آیه 13)

کلمه « فصل » به معنای جدا كردن دو چیز از هم است، به طوری كه بین آن دو فاصله ای پیدا شود. و قرآن قول فاصل و فصل است، زیرا قرآن جدا سازنده بین حق و باطل است و آنچه را قرآن ثابت می كند، حق محض است و چون حق است، هیچ باطلی نمی تواند آن را باطل سازد.

« و نزّلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شیء » (سوره نحل، آیه 89)

« تبیان » به معنای بیان كننده است. زیرا قرآن كریم كتاب هدایت برای عموم است و جز این، كار و شأنی ندارد.

منظور از « تبیانا لكل شیء » بودن قرآن، همه آن چیزهایی است كه برگشت آنها به هدایت است.

به این معنا كه قرآن، تبیان و بیان كننده همه معارف حقیقی مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرایع الهی و قصص و مواعظی است كه مردم در اهتداء و راه یافتنشان به آن محتاجند. البته این، منافاتی با این ندارد كه پس قرآن به علوم و معارف بشری اهتمام نورزیده است.

بلكه در قرآن كریم به معارف و علوم تجربی نیز اهتمام ورزیده شده است . به این معنا كه در قرآن كریم اشارات و اموری وجود دارد كه حاكی و كاشف از اسراری از علوم است كه فهم عادی و متعارف بشری نمی تواند آن را درك نماید.

13_ نعمت:

« و امّا بنعمة ربّک فحدّث » (سوره ضحی، آیه 11)

بعضی از مفسران گفته اند منظور از نعمت در اینجا تنها نعمت های معنوی از جمله: « نبوت » یا « قرآن » است كه پیامبر موظف بود آن ها را ابلاغ كند و منظور از « بازگو » كردن نعمت همین است.

رسول گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله و سلم درباره ابراز و بازگویی نعمت در یك دستور كلی به مسلمانان می فرماید:

« من اعطی خیرا فلم یر علیه، سمی بغیض الله، معادیا لنعم الله »

هر كس خیری به او برسد و آثارش بر او دیده نشود. دشمن خدا شمرده می شود و مخالف نعمت های او.

(تفسیر نمونه جلد 27، صفحه 109)

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

« ان الله جمیل و یحب الجمال و یحب ان یری اثر النعمة علی عبده»

خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد. همچنین دوست دارد آثار نعمت را بربنده خود ببیند. .30%
ridhaنام : امتیاز : 36980درصد بهترین پاسخ : 22%Ridha (3)i

3.    88/2/21 (18:37)سلام
اینها صفت هایی است که مسلمانان برای کتاب خداوند گذاشته اند
مجید یعنی داری مجد و ارزش
کریم یعنی دارای کرامت
حکیم یعنی دارای حکمت.0%
yasmangola_love2000نام : م ص ط ف ی امتیاز : 11517درصد بهترین پاسخ : 35%م ص ط ف ی (835)i

4.    88/2/21 (19:39)یکی اند.0%
bek1358نام : بهرنگ اعتمادیامتیاز : 143درصد بهترین پاسخ : 59%بهرنگ اعتمادی (27)i

5.    88/2/21 (21:20)آخه این چه سوالیه.0%


ساير مطالب :
* Psp بخرم یا نه؟ كیفیتش خوبه؟
* میخوام از امام هادی علیه السلام بدونم . کمکم میکنید؟
* سلام. بعضی عكس‏های توی وبلاگم نمایش داده نمیشه. چیكار كن
* سلام .کسی میدونه مستند فاطیما رو از کجا میتونم دانلود کنم؟
* بنیاد پارسیان چیه؟ چیکار باید بکنیم؟
* ویروس
* داشت گیاهان
* سلام- رقص سما
* 1 قرص خواب اور بی ضرر برای سنین 5 تا 10 سال معرفی کنید؟
* تهیه All purpose flour