تبليغات
رومان یکی از فرشتگان خدا چه وظیفه ای دارد ؟


مشخصات سوال
mory11نام : مهرداد بهمنیامتیاز : 532درصد بهترین پاسخ : 32%مهرداد بهمنی (19)i

8 اردیبهشت 88 - 09:56رومان یکی از فرشتگان خدا چه وظیفه ای دارد ؟ اطلاعات بیشتر : یکی از ملائک « رومان » نام دارد . آیا وظیفه خاص این فرشته خداوند را میدانید ؟تاریخ ایجاد سوال : 8 اردیبهشت 88 (09:56)تاریخ بسته شدن سوال : 24 اردیبهشت 88تعداد بازدید :175تعداد پاسخ ها : 5طبقه بندی : مذهبی » اخلاقی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
رومان یکی از فرشتگان خدا چه وظیفه ای دارد ؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
asabooryنام : اکبر صبوریامتیاز : 753درصد بهترین پاسخ : 27%اکبر صبوری (31)i

88/2/8 (11:20)سلام

دوست عزیزی که در پاسخ شماره یک نوشته اند اصل وجود فرشته خارج از ذهن بشر ثابت شده به نظر بنده کاملا مغایر با اصول اعتقادی ماست و همچنین مغایر با خود قرآن.
ما که اسم خود را مسلمان گذاشته و خود را پیرو کتاب الله و اهل بیت می دانیم باید به این مطلب ایمان داشته باشیم که ملائکه های بیشماری هستند که در درگاه خداوند متعال خدمت می کنند و به پرستش خداوند می پردازند و هر کدام دارای وظیفه ای هستند که آن را انجام می دهند.
به این دوست خود توصیه می کنم بیشتر در این باره تحقیق کنند تا اصل مطلب را به دست آورند.

اما در مورد سوال حضرتعالی باید عرض کنم

رومان یکی از ملائکه های الهی است که قبل از نکیر و منکر در قبر بر انسان وارد می شود و به انسان می گوید هر عملی که در دنیا داشتی بنویس
انسان می گوید قلم و کاغذ ندارم
رومان می فرماید انگشتت قلم است و آب دهانت مرکب و کفنت کاغذ بنویس
انسان که کارهای خیر خود را نوشت در نوشتن گناهان حیا می کند و نمی نویسد
رومان می فرماید آن گاه که گناه را انجام می دادی حیا نکردی الان برای نوشتن حیا می کنی بنویس
این خلاصه ای از جناب رومان بود که تقدیم حضور کردم..33%دیگر پاسخ ها
mahdanaنام : غلامرضا صفائیامتیاز : 19747درصد بهترین پاسخ : 33%غلامرضا صفائی (153)i

1.    88/2/8 (10:07)اصلا وجود فرشته خارج از ذهن بشر ثابت شده؟ همه اینها درسهای اخلاقی برای بنده و شماست نه اینکه حتما موجوداتی بنام فرشته ، دیو، شیطان و امثالهم واقعا در عالم خارج از ذهن وجود داشته باشند.16%
arshegodنام : مهدی قشلاقیامتیاز : 120درصد بهترین پاسخ : 12%مهدی قشلاقی (2)i

2.    88/2/8 (18:01)باعرض سلام خدمت دوستان این مطلب را یادآور میشوم که ندانستن و نشناختن و ندیدن دلیلی بر وجود نداشتن نیست و اون دوستی که وجود ملایک الهی را منکر شده باید بیشتر مطالعلت دینی داشته باشد و اما جواب این سوال:رومان فرشته ای كه مردگان را در قبر آزمایش می كند، نكیر و منكر سؤال كنندگان در قبر، فرشتگان خازنان جهنم و بهشت، خدمتگزاران بهشت.[13]
.16%
yasmangola_love2000نام : م ص ط ف ی امتیاز : 11517درصد بهترین پاسخ : 35%م ص ط ف ی (835)i

3.    88/2/9 (09:02)رومان فرشته ای كه مردگان را در قبر آزمایش می كند، نكیر و منكر سؤال كنندگان در قبر، فرشتگان خازنان جهنم و بهشت، خدمتگزاران بهشت.[13]


رای یادت نره.33%
seyed_afrazنام : مهدیه مهمانامتیاز : 89درصد بهترین پاسخ : 11%مهدیه مهمان (11)i

4.    88/2/16 (23:13)باسلام خدمت اقا مهرداد
رومان یکی از فرشتگان الهی است که مسئول بازرسی اموات است و در رئایات امده که بدن میت را بو میکند و وبعد خطاب به میت میگوید بنویس انچه در دنیا انجام دادی میت میگوید بر چه بنویسم؟ میگوید بر کفنت. با چه ؟ با اب دهان و انگشت بنویس و در پایان هم با انگشت مهر کن.
بعد پرونده نوشته شده توسط میت را بر گردن میت میاندازند تا روز حساب .
د
دیگر نبود خوفی از روز جزا ما را
او حرمله را بخشد دیگر جه رسد مارا
موفق باشی.0%


فرشتگان روح دارند؟آیا مثل ما از روح خدا در آنها دمیده شده؟


مشخصات سوال
mina66110نام : مینا فامتیاز : 94درصد بهترین پاسخ : 0%مینا ف (26)i

2 آذر 88 - 17:02فرشتگان روح دارند؟آیا مثل ما از روح خدا در آنها دمیده شده؟تاریخ ایجاد سوال : 2 آذر 88 (17:02)تاریخ بسته شدن سوال : 18 آذر 88تعداد بازدید :175تعداد پاسخ ها : 8طبقه بندی : مذهبی » اعتقادی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
فرشتگان روح دارند؟آیا مثل ما از روح خدا در آنها دمیده شده؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
p_eteghadatنام : اعتقادات پاسخگوامتیاز : 2968درصد بهترین پاسخ : 51% اعتقادات پاسخگو (285)i

88/9/3 (15:34)با سلام و عرض ادب
در رابطه با پرسش حضرتعالی نكاتی مطرح می شود:
1.مراد از دمیدن روح در آیه شریفه « و نفخت فیه من روحی» نفخ عرفی نیست ، زیرا خداوند از آثارجسم و آثار ماده مبرا است ، روح یكی از مخلوقات خداوند است و مخلوق خدا یعنی تجلی كمالات حق تعالی ، روح یك موجود بسیط و واحدی است كه حقیقتی منبسط در عالم مجردات دارد لكن وقتی در عالم كثرات ( عالم طبیعت ) بخواهد خود را به ظهور برساند كثرت اعتباری پیدا می كند فلذا گفته می شود روح حسن ، روح حسین و ...
عالم هستی دارای مراتبی است : مرتبه پایین وجود ، عالم ماده است ؛ كه دارای محدودیتهایی همانند شكل و اندازه و زمان و مكان است ، بالاتر از عالم ماده ، عالم مثال ( یا عالم برزخ ) قرار دارد كه در این عالم از زمان و مكان خبری نیست اما شكل و اندازه در این عالم وجود دارد ، حكما می گویند عالم مثال علت عالم ماده است ، و در حقیقت عالم ماده در بطن عالم مثال موجود می باشد ، و این دو عالم در عرض یكدیگر نیستند بلكه رابطه علی و معلولی دارند و در طول یكدیگر می باشند .
مرتبه عالی وجود که حکما آن را عالم عقول می نامند ، عالمی است منزّه از مادّه و آثار مادّه. در این عالم هیچ اثری از محدودیّتهای عالم مادّه و عالم مثال وجود ندارد ؛ لذا از حرکت ، زمان ، مکان ، شکل ، رنگ ، اندازه ، جهت و امثال آن مبرّا و منزّه است. این عالم نیز در عرض و کنار دو عالم دیگر واقع نشده ، بلکه این عالم ، باطن عالم مثال و باطنِ باطن عالم مادّه است. بنا بر این ، هر آنچه در عالم مثال وجود دارد ، حقیقت و باطن آن در عالم عقول موجود بوده از آنجا به عالم مثال نازل شده است. بدن مثالی انسان نیز حقیقتی در عالم عقول دارد که همان روح است. بنا بر این ، روح موجودی از موجودات عالم عقول است که از مادّه و آثار مادّه منزّه بوده حقیقت بدن مثالی و بدن مادّی انسان است ؛ و از طریق مرتبه مثالی ، بدن مادّی را تدبیر می کند.
بر این مبنا مراد از روح مطرح در آیه ی« فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ .» روح هر انسانی نیست بلکه مراد روح خلیفةالله است که حضرت آدم(ع) اوّلین ظهور آن بود. و خصوصیّت خلیفةالله این است که عالم به حقیقت جمیع اسماء الله و متّصل به علم خاصّ خداوند متعال است. ــ البته خود این علم و اتّصال نیز مراتب دارد.
اگر خدا این مرتبه از روح را به خود منسوب داشت از این جهت بود که نزدیکتر از آن نسبت به مخلوقی نیست و او اوّلین مخلوق خداست.« عَنِ النَّبِیِّ (ص):أَوَلُّ مَا خَلَقَ اللَّهُ رُوحِی‏. ــــ نبی اکرم(ص) فرمودند: اوّل چیزی که خدا خلق نمود روح من بود.»(بحار الأنوار ، ج‏54 ، ص309 )
بنابراین روح (روح خلیفه الله) موجودی است كه مقامش بالاتر از فرشته ها بوده و به مقام احدیت قربش بیشتر است چرا كه او اولین مخلوق حق تعالی می باشد . قرآن كریم فرمود روح از مقوله امر است ،و به تعبیر علامه طباطبایی ؛ امر خدا عبارت از كلمه ایجاد او است و كلمه ایجاد او همان فعل مخصوص به او است بدون اینكه اسباب وجودى و مادى در آن دخالت داشته و با تاثیرات تدریجى خود در آن اثر بگذارند این همان وجود ما فوق نشاه مادى و ظرف زمان است و روح به حسب وجودش از همین باب است یعنى از سنخ امر و ملكوت است. ( ترجمه تفسیر المیزان ج 13 ص 274)
2. اما مشاهده می كنیم كه استعمال روح در قرآن كریم موارد بسیاری دارد كه بدانها اشاره می شود :
از كلام خداى سبحان چنین بر مى‏آید كه این روح گاهى با ملائكه است هم چنان كه آیات زیر بدان دلالت دارد كه مى‏فرماید:
مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ « بگو اى پیغمبر (بطائفه یهود كه با جبرئیل اظهار دشمنى مى‏كنند) هر كه با جبرئیل دشمن است با خدا دشمن است زیرا او به فرمان خدا قرآن را به قلب پاك تو رسانید. سوره بقره، آیه 97»
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلى‏ قَلْبِكَ « جبرئیل (روح الامین) نازل گردانید و آن را بر قلب تو فرود آورده. سوره شعراء، آیه 193»
قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ « تو بگو كه این آیات را روح القدس از جانب پروردگار من به حقیقت و راستى نازل كرد سوره نحل، آیه 102»
فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا « پس فرستادیم به سوى او روح ما را پس مجسم شد براى او مانند بشرى كامل. سوره مریم، آیه 17».
و گاهى آن حقیقتى است كه در عموم آدمیان نفخ و دمیده مى‏شود و در این باره فرموده است:" ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ" « پس تمام كرد او را و دمید در او از روح خود. سوره الم سجده، آیه 9»
و نیز فرموده: فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی « پس هنگامى كه تمام كردم او را و دمیدم در او از روح خودم. سوره حجر، آیه 29 و سوره ص، آیه 72».
و گاهى دیگر آن حقیقتى كه با مؤمنین است نامیده شده است و در این باره فرموده:
" أُولئِكَ كَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ" « اینان نوشته شده در دلهایشان ایمان و تایید كرده است آنها را با روح از خودش. سوره مجادله، آیه 22»
اشعار بلكه دلالت دارد بر این مطلب آیه شریفه:" أَ وَ مَنْ كانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ" « آیا كسى كه مرده است پس زنده كردیم او را و قرار دادیم براى او نورى كه به آن در بین مردم برود. سوره انعام، آیه 122».
براى اینكه در آن از حیات جدید گفتگو شده و حیات فرع روح است.
و گاهى دیگر آن حقیقتى نامیده شده است كه انبیاء با وى در تماسند و در این باره فرموده:" یُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا ..." « سوره نحل، آیه 2»
و نیز فرموده" وَ آتَیْنا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ" « سوره بقره، آیه 87» و نیز فرموده:" وَ كَذلِكَ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا" « سوره شورى، آیه 52» و آیاتى دیگر.
و گاهى به آن حقیقتى اطلاق مى‏شود كه در حیوانات و نباتات زنده وجود دارد، و پاره‏اى از آیات اشعار به این معنا دارد، یعنى زندگى حیوانات و نباتات را هم روح نامیده چون همانطور كه گفتیم حیات متفرع بر داشتن روح است.
پس، از آنچه گذشت با تمام طول و تفصیلش معناى آیه" یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی" روشن شد، و معلوم شد كه جواب آیه از سؤال از روح مشتمل بر بیان حقیقت روح است، و اینكه روح از مقوله امر است، به آن معنایى كه گذشت. و اما جمله" وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا" معنایش این است كه آن علم به روح كه خداوند به شما داده اندكى از بسیار است، زیرا روح موقعیتى در عالم وجود دارد و آثار و خواصى در این عالم بروز مى‏دهد كه بسیار بدیع و عجیب است، و شما از آن آثار بى‏خبرید.
3. نتیجه اینكه بر اساس آیات قرآن كریم روح غیر ملائكه است ، كه همین روح گاه بر ملائك نیز اطلاق می شود ، اما اینكه بر ملائك نیز نفخ روح می شود ، در محضر استاد علامه طباطبایی تلمذ می كنیم:
قرآن كریم فرموده:" تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ" « ملائكه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان و از هر امرى نازل مى‏شوند. سوره قدر، آیه 4»، كه از ظاهر آن بر مى‏آید روح موجودى مستقل و مخلوقى آسمانى و غیر ملائكه است. و نظیر این آیه به وجهى آیه زیر است كه مى‏فرماید:" تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ" « ملائكه و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او عروج مى‏كنند. سوره معارج، آیه 4».
و اما روحى كه متعلق به انسان مى‏شود از آن تعبیر كرده به « من روحى- از روح خودم» و یا « من روحه- از روح خودش، و در این تعبیر كلمه « من» را آورده كه بر مبدئیت دلالت دارد، و نیز از تعلق آن به بدن انسان تعبیر به نفخ كرده، اگر آیه سوره قدر را ضمیمه این آیات كنیم معلوم مى‏شود نسبتى كه روح مضاف در این آیات با روح مطلق در سوره قدر دارد، نسبتى است كه افاضه به مفیض و سایه به چیزى كه به اذن خدا صاحب سایه شده است دارد. و همچنین روحى كه متعلق به ملائكه است، از افاضه روح به اذن خداست، و اگر در مورد روح ملك تعبیر به تایید و نفخ نفرموده، و در مورد انسان این دو تعبیر را آورده، در مورد ملائكه فرموده:" فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا"
و یا فرموده:" قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ" « بگو آن را روح القدس نازل كرده. سوره نحل، آیه 102»"، و یا فرموده:" نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ" « روح الأمین آن را نازل كرده است. سوره شعراء، آیه 193»، براى این بود كه ملائكه با همه اختلافى كه در مراتب قرب و بعد از خداى تعالى دارند، روح محضند، و اگر احیانا به صورت جسمى به چشم اشخاصى در مى‏آیند تمثلى است كه به خود مى‏گیرند، نه اینكه به راستى جسم و سر و پایى داشته باشند، هم چنان كه مى‏بینیم در داستان مریم (ع) مى‏فرماید:" فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا"
به خلاف انسان كه روح محض نیست بلكه موجودى است مركب از جسمى مرده، و روحى زنده، پس در مورد او مناسب همان است كه تعبیر به نفخ (دمیدن) بكند، هم چنان كه در مورد آدم فرمود:" فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی" « هنگامى كه كار آن را به پایان رساندم و در او از روح خود دمیدم. سوره حجر، آیه 29».
و همانطور كه اختلاف روح در خلقت فرشته و انسان باعث شد تعبیر مختلف شود، و در مورد فرشته به نفخ تعبیر نیاورد، همچنین اختلافى كه در اثر روح یعنى حیات هست كه از نظر شرافت و خست مراتب مختلفى دارد، باعث شده كه تعبیر از تعلق آن مختلف شود، یك جا تعبیر به نفخ كند، و جاى دیگر تعبیر به تایید نماید، و روح را داراى مراتب مختلفى از نظر اختلاف اثرش بداند.
موفق باشید

از بابت طولانی بودن پایخ عذرخواهی می كنم .43%دیگر پاسخ ها
pafoosنام : سیاوش كیاامتیاز : 171درصد بهترین پاسخ : 20%سیاوش كیا (3)i

1.    88/9/2 (18:49)بجز انسان خداوند روح خود را به هیج جنبنده ای ندمید ولی فرشتگان چند نوع میباشند وهمگی انهاداری روح هستند.18%
mosafere_mashreghiنام : مسافر مشرقیامتیاز : 903درصد بهترین پاسخ : 11%مسافر مشرقی (294)i

2.    88/9/2 (22:15)هر چیز معناداری که حس بودن کنه فکر کنه زیبایی ها و زشتی هارو درک کنه و کلا عالم معنارو درک کنه من فکر میکنم از روح خداوند اثر گرفته..18%
omidfsنام : امید جمامتیاز : 3043درصد بهترین پاسخ : 15%امید جم (29)i

3.    88/9/2 (23:36)فرشته ، یک نوع قانونه.6%
ali_khajepiriنام : علی خواجامتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 0%علی خواج (0)i

4.    88/9/3 (14:12)fereshte ha in model rohe maro nadaran dar zemn ma ham rohe khoda ro nadarim khodam age to ghoran gofte az rohe man dar oo damide shode yani az roh ke makhloghe bozorg va azime mane be adam dadam mese in ke be kasi ke kheyli etminan dari begi mese cheshme mane aya vaghean chem e to mishe!.0%
nargeseyaasنام : ملیکا شفیعیامتیاز : 167درصد بهترین پاسخ : 0%ملیکا شفیعی (14)i

5.    88/9/3 (16:51)متکلمان و عالمان علم کلام گفته اند: فرشتگان اجسام نورانی الهی و نیکوکار و سعیدند که بر تصرفان سریع و افعال و اعمال سخت و حیرت انگیز قادرند و نیز می توانند به صورت های گوناگون درآیند.(1)
جمعی از فلاسفه و حکمای اسلام معتقدند: از آیاتی که دربارهء ملائکه آمده است , استفاده می شود آن ها موجوداتی پیراسته از پیوندهای و مجرد از صفات جسمانی هستند. علامه طباطبایی می گوید: از جمله نصوصی که دلالت بر تجرد فرشتگان می کند, این آیه است : «نزل به الروح الامین على قلبک لتکون من المنذرین ; جبرئیل قرآن را نازل گردانید و آن را بر قلب تو فرود آورد تا خلق رابترسانى.
»(2)
روشن است مقصود از قلب , عضو گوشتی صنوبری که طرف چپ معده قرار دارد نیست , بلکه چیزی است که می فهمد و می اندیشد; یعنی روح .بنابراین نزول قرآن بر قلب , تنها در صورتی صحیح است که مجرد باشد, مانندوجود معنا.(3)
امام خمینی ره می فرماید: حق آن است که از برای ملائکةالله اصنافی کثیره است که بسیاری از آن ها مجردند و بسیاری از آن ها جسمانی برزخی هستند.(4)
شاید بتوان این فرمایش علی (ع)را دلیل بر تجرد فرشتگان دانست : «آن ها دراصلاب پدران و ارحام مادران جاى نگرفته اند و از آب پس آفریده نشده اند و حوادث روزگار, آن ها را متفرق نساخته است».(5)
در مورد نوع آفرینش فرشتگان , صدرالمتألهین می گوید: باید بدانی که آفرینش فرشتگان , غیر از آفرینش انسان است ; زیرا آن ها دارای وجود بسیط ومجرد و بُعد عقلانی اند, بی آن که ترکیب یافته از عقل و شهوت باشند.(6)
مبدأ آفرینش ملائکه بر ما مجهول است , هر چند از بعضی آثار استفاده می شود این پدیده از نور آفریده شده اند. قرآن کریم که منشأ خلقت انسان را,خاک و منشأ آفرینش جن را, آتش معرفی نموده , درباره مَلَک با صراحت مبدأیی بیان نداشته است . امام صادق(ع)می فرماید:« ان اللّه عزوجل خلق الملائکة من النور; خداوند عزوجل ملائکه را از نور خلق کرد».(7)
شاید مقصود روایت ، بیان مجرد بودن فرشتگان است.
البته در مورد فرشتگان می توان گفت که چون مجرد باشند ، آفریده شدن از چیزی لازم نیست. مجردات تنها با فرمان «کن» به وجود می آیند. کن فیکون . پس نیاز به چیزی ندارند تا از آن آفریده شوند.

پی نوشت ها:
1.سید علیخان حسینی مدنی , ریاض السالکین , ج 1 ص 9و 10.
2.سوره شعراء (26) آیه 193ـ 194
3.علامه طباطبایی , رسائل توحیدی , ترجمه علی شیروانی , ص 194.
4.امام خمینی , آداب الصلاة, ص 364 با تلخیص .
5.نهج البلاغه , فیض الاسلام , خطبه 8 ص 329.
6.صدرالمتألهین , اسفار, ج 7 ص 130.
7.میزان الحکمه , ج 4 ص 2930.

منبع : آرشیو سوالات سایت پاسخگویی به سوالات دینی www.pasokhgoo.ir.0%
man_1404نام : حامد قامتیاز : 114درصد بهترین پاسخ : 2%حامد ق (148)i

6.    88/9/4 (18:32)نه.6%
0_sahel_aram_0نام : آرش شکموامتیاز : 128درصد بهترین پاسخ : 9%آرش شکمو (4)i

7.    88/9/5 (08:39)سلام
پاسخگو شماره 5
خوبی همه مطالب را گپی کردی سطر آخر راهم گپی میکردی تا بجای پاسخ ننویسی پایخ
همیشه سعی کن اطلاعات را که میخوانی اصل مطلب را در ذهنت نگر داری و از آن استفاده کنی کپی زیاد جالب نیست
البته دوست خوبم من نظر خودم را گفتم.6%


یکی از عوامل موفقیت رسول خدا در گسترش دین اسلام چه بوده است؟


مشخصات سوال
mrh_750نام : مریم مسیحامتیاز : 1120درصد بهترین پاسخ : 12%مریم مسیح (101)i

26 آذر 87 - 17:06یکی از عوامل موفقیت رسول خدا در گسترش دین اسلام چه بوده است؟تاریخ ایجاد سوال : 26 آذر 87 (17:06)تاریخ بسته شدن سوال : 27 آذر 87تعداد بازدید :107تعداد پاسخ ها : 13طبقه بندی : مذهبی » ائمه- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
یکی از عوامل موفقیت رسول خدا در گسترش دین اسلام چه بوده است؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
iran_750نام : مریم پاییزیامتیاز : 40624درصد بهترین پاسخ : 11%مریم پاییزی (69)i

87/9/26 (17:57)سلام خوبی

آن بزرگوار، هرگاه مى خواست از خانه خارج شود بعنوان آینه به آب نگاه مى كرد: ((فنظر الى الماء))(349)
هنگامى كه مردم داخل مسجد پیامبر مى شدند مكان امام زین العابدین علیه السلام را از شدت بوى خوش آن مى شناختند!.
این بزرگان مصداق واقعى این آیه قرآن هستند كه :
(خذوا زینتكم عند كلّ مسجد)(350)
((در هر مسجدى با زینت هاى خود حضور یابید.))
پاكیزگى لباس از مهمترین نشانه هاى شخصیّت و تربیت و فرهنگ انسان است و انسان ها بطور فطرى زیبایى وتمیزى را دوست دارند. به همین دلیل است كه رسول خدا علیهم السلام به نظافت لباس ، بدن و دندان توجه زیادى داشتند و خوشبویى حضرت زبانزد همه مردم بود.
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((كان رسول اللّه علیهم السلام ینفق على الطیّب اكثر ممّا ینفق على الطّعام ))(351)
((رسول خدا علیهم السلام براى بوى خوش بیشتر از غذا خرج مى كردند.))
از آنجا كه مبلغ بیشتر از راه سخن تبلیغ مى كند علاوه بر نظافت لباس و بدن به نظافت دهان و دندان ها نیز باید توجه زیادى داشته باشد علاوه بر آنكه در روایات ، بیان آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام با دهان خوشبو و دندان هاى تمیز سفارش شده است .
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((قال النبّى ما زال جبرئیل یوصینى بالسّواك حتى خفت ان اخفى او اُدرد))(352)
((رسول خدا علیهم السلام فرمود: جبرئیل همیشه مرا به مسواك زدن سفارش مى كرد بطوریكه ترسیدم از مسواك زدن زیاد، پوشش دندان هایم از بین برود یا دندان هایم بریزد.))
مسئله نظافت و آراستگى ظاهر آنقدر مهم است كه پیامبران نباید مرض هایى داشته باشند كه تنفّر عمومى ایجاد كند.
به همین دلیل در جریان بیمارى حضرت ایوب علیه السلام اینكه گفته شده است بدن ایشان متعفن و بدبو شده بود و او را از شهر اخراج كردند، تكذیب شده است .(353)
رعایت نظافت و پوشیدن لباس تمیز و استعمال بوى خوش ، هم احترام به مسجد و مردم است و هم دعوت عملى براى حضور مردم در مساجد.
یكى از دلایل اینكه بچه ها مجالس عروسى را دوست دارند بوى خوش و لباس هاى تمیز و زیباست كه در اینگونه مجالس فراوان به چشم مى خورد و اسلام از مسلمانان خواسته است كه در مساجد نیز اینگونه حاضر شوند.

.0%بهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
p_tarikhiنام : تاریخی پاسخگوی تاریخیامتیاز : 2282درصد بهترین پاسخ : 44%تاریخی پاسخگوی تاریخی (182)i

87/9/26 (23:40)باعرض سلام خدمت شما خواهرمحترم،وتشكرازسوال خوبی كه طرح كردید؛
پاسخ شما درقرآن كریم درسوره آل عمران آیه159،بطوردقیق ذكرشده است.خداوند متعال دراین آیه خطاب به پیامبرش می فرماید:«فبما رحمَةٍمِنَ الله لنتَ لهُم ولوكنتَ فظّاً غلیظَ القلب لانفضّوا من حولك....»:ای رسول رحمت خدا تورا با خلق مهربان وخوشخوی گردانید،واگرتندخو وسخت دل بودی مردم ازگرد تومتفرق می شدند.
همانگونه كه دراین آیه اشاره شده است،یكی ازعوامل اصلی ایمان آوردن مردم اخلاق نیكوی پیامبراكرم (ص) ذكرشده است.
عوامل دیگری هم درموفقیت رسول خدا(ص) درگسترش اسلام،مؤثّربوده است كه اشاره می كنم:
یكی از این عوامل، پایداری و استقامت پیامبر بزرگوار اسلام و فداكاری آن گرامی در راه تبلیغ احكام اسلام بود.
عامل دیگر مجاهدت و فداكاری مسلمانان برجسته‏ی صدر اسلام - كه در رأس آنان امیرالمومنین علی بن ابی طالب «علیه السلام» قرار داشت - بود.
البته یادآوری این نكته نیز لازم است كه اسلام به دلیل جامعیت تعالیم خود اقتضای پیشرفت و گسترش را داشته است. بر این اساس گسترش اسلام را یك امر طبیعی می‏توان دانست؛ ولی عواملی در تاریخ اسلام به وجود آمد كه مانع گسترش بیشتر تعالیم اسلام گردید.
اگر امامان«علیهم السلام» به رهبری جامعه انتخاب می‏شدند و حق آنان غصب نمی‏شد در مدت كوتاهی اسلام در تمامی جهان گسترش می‏یفات و جهان به تعالیم اسلام گرایش پیدا می‏كرد.
دوست گرامی اگربازهم سؤالی داشتید می توانید دركلوب مركزملی پاسخگویی مطرح كنید.
http://www.cloob.com/clubname/pasokh
.0%دیگر پاسخ ها
lvlehdi2020نام : مهدی تنهاامتیاز : 212درصد بهترین پاسخ : 22%مهدی تنها (13)i

1.    87/9/26 (17:16)بی اغراق داشتن همراهی چون علی(ع).50%
yasi87نام : مطهره امتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 11%مطهره (0)i

2.    87/9/26 (18:13)آشنا بودن با زبان مردم و خوش اخلاقیش.0%
ali_2700نام : علی 110امتیاز : 130درصد بهترین پاسخ : 60%علی 110 (0)i

3.    87/9/26 (18:29)سلام
یكی از عوامل موفقیت رسول الله (ص ) در گسترش اسلام تمیزی ، خوشبویی و آراستگی ظاهر ایشان بوده است .
آن بزرگوار، هرگاه می خواست از خانه خارج شود بعنوان آینه به آب نگاه می كرد: ((فنظر الی الماء)) (349)
مصداق واقعی این آیه قرآن هستند كه :
(خذوا زینتكم عند كل ّ مسجد) (350)
((در هر مسجدی با زینت های خود حضور یابید.)) .25%
hr_big2002نام : حامد بیگامتیاز : 177درصد بهترین پاسخ : 2%حامد بیگ (87)i

4.    87/9/26 (19:42)salam
tanha
selahe borande hazarat
akhlaghe karimane ishan bud
dar barabare
dust o doshman
.0%
nafasborideنام : نفس بریده همینامتیاز : 223درصد بهترین پاسخ : 2%نفس بریده همین (1)i

5.    87/9/26 (19:56)سلام
قطعا موفقیت پیغمبر در اینه
اون چیزی رو که میگفت خودشون به نحو احسند انجتم میدادند...0%
hossein_641نام : حسین zامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0% حسین z (3)i

6.    87/9/26 (21:08)ساده زیستن در بین مردم .12%
ni121نام : نی ما ....امتیاز : 113درصد بهترین پاسخ : 0%نی ما .... (44)i

7.    87/9/26 (21:42)اراده حق و ولایت علی.12%
sigarianنام : مَهدی سیگاریان وفاامتیاز : 3543درصد بهترین پاسخ : 13%مَهدی سیگاریان وفا (59)i

8.    87/9/26 (23:34)پیامبر را تمام اقشار مردم قبول داشتند
قشر آسیب پذیر او را از خود میدانستند چون کودیکی یتیم بوده و با سختیهای آنان زیسته
ثروتمندان بدلیل وجود خدیجه او را از خود میدانستند
اخلاق و رفتار پیامبر مثبت بوده و او را انسان خوبی میدانستند و قبول داشتند
بعد از رسالت هم تغییری در زندگیش بوجود نیامد
و البته پرورش یافتگان دامان پیامبر (علی و فاطمه) نیز کمک بزرگی در ترویج اسلام بوده اند
.0%
hoda4نام : هدی جونامتیاز : 126درصد بهترین پاسخ : 0%هدی جون (8)i

9.    87/9/26 (23:45)اول از همه خواست خدا
دوم اراده و ثابت قدیمیش
سوم تلاشش
چهارم باور کردن خود و تواناییهاش
پنجم مهربونی و خوش زبونیش
و ....0%
azad1356نام : محمدحسین سامامتیاز : 94درصد بهترین پاسخ : 9%محمدحسین سام (3)i

10.    87/9/27 (01:38)سالم زندگی كردن.0%
afsanejunنام : افسانه محمدیامتیاز : 593درصد بهترین پاسخ : 6%افسانه محمدی (175)i

11.    87/9/27 (10:49)www.naria.ir
اون کتاب اسلام و شمشیر ر وبخون.
چند تا سوال داری ؟!!
لااکراه فی الدین.
این است راز گسترش اسلام یعنی آزادی در انتخاب هدایت و ضلالت..0%


ساير مطالب :
* سرماخوردگی یك بیماری ویروسی هست چرا
* قلب ماشین کجاست؟
* خدا را چگونه شناختید
* موسیقی تو علوم ریاضی
* من وقتی میخوام به نت وصل شم ب تاپ خطای 692 میده لطفا اگه منو
* دفترچه ی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای کنکور 89 را لازم دارم.
* توی كتاب طبقات ناصری ایا از تاریخ خلیج فارس هم بحثی شده؟
* من جبرو یاد نمیگیرم چیکار کنم
* » احتیاج به سورس کد حل مساله وزیر با الگوریتم تقسیم
* ساختار Visual basic