تبليغات
موسیقی تنال چیست


مشخصات سوال
peyman999نام : پیمان پیمانامتیاز : 2درصد بهترین پاسخ : 7%پیمان پیمان (144)i

7 آبان 87 - 10:31موسیقی تنال چیست اطلاعات بیشتر : موسیقی تنال چیستتاریخ ایجاد سوال : 7 آبان 87 (10:31)تاریخ بسته شدن سوال : 23 آبان 87تعداد بازدید :146تعداد پاسخ ها : 4طبقه بندی : هنر و سرگرمی » موسیقی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
موسیقی تنال چیست 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
banafshehsamgissنام : بنفشه سام گیسامتیاز : 122درصد بهترین پاسخ : 33%بنفشه سام گیس (17)i

87/8/7 (20:24)خیلی ساده میشه گفت كه موسیقی تنال همون نوع از موسیقیه كه وقتی میشنویم از اول تا آخر قطعه می تونیم بگیم كه اثر چه ریتمی داره در كدوم گام یا دستگاه نوشته شده حتی شكل نتهارو می تونیم حدس بزنیم برخلاف موسیقی آتونال كه یا به دلیل استفاده از گام های شكسته یا به دلیل مدولاسیون های فراوونی كه آهنگساز دلخواهش بوده و همچنین تغییر مكرر ریتم و ضرب هیچكدوم از اینا قابل تشخیص برای گوش غیر حرفه ای نیست..36%دیگر پاسخ ها
barbodafshinنام : باربد افشینامتیاز : 1428درصد بهترین پاسخ : 25%باربد افشین (2)i

1.    87/8/7 (18:11)سلام
سری به سایتن زیر بزن
http://www.flamenconews.net/harmony.22%
hossein_devilنام : ا ا ا حسین ا ا ا ا امتیاز : 560درصد بهترین پاسخ : 16% ا ا ا حسین ا ا ا ا (236)i

2.    87/8/7 (23:59)مینی مالیسم در موسیقی توجه بسیاری از آهنگسازان دنیا را در سال های اخیر به خود معطوف ساخته است. واژه مینی مال که از نظر ادبی از هنرهای تجسمی وام گرفته شده است شیوه یی از آهنگسازی را در برمی گیرد که در آن تمامی ابزارهای آهنگساز برای خلق اثر هنری اش مانند ملودی، هارمونی و ریتم عمداً ساده شده باشد. کم کردن تمامی مواد سازنده آهنگ به بیشترین حد ممکن و تکرار یکنواخت مدل های ریتمیک و ملودیک در این نوع از موسیقی تنها نشانه هایی فرمال به شمار نمی آیند بلکه جزء اصلی و ابزار مشخص کننده این سبک هستند.

گرچه موسیقی مینی مال دهه های60 و 70 بسیار به هنر مینی مالیستی، که خود از برخی جهات به طور جدی مدرن شمرده می شد، نزدیک بود ولی متعاقباً بیشتر به عنوان پادزهری برای مدرنیسمی به حساب می آمد که مشخصه بارزش سریالیسم بولز، ابداعات اشتوکهاوزن و عدم قطعیت و ابهام جان کیج بود. چنین مینی مالیسمی بیشتر از آنکه وامدار موسیقی مدرن قرن بیستم یا موسیقی هنری غربی باشد مدیون جریانات رایج در موسیقی جز و به خصوص راک بود. این نوع از موسیقی در مقابل موسیقی آتنال مدرن، موسیقی به شدت تنال یا مدال است و در مقابل پیچیدگی موسیقی مدرن ساختاری ساده دارد و از نظر ریتم بسیار عادی و روان است در حالی که بافت ریتمیک موسیقی مدرن بسیار پراکنده است.

هنر مینی مالیستی دهه های 60 و 70 دو ویژگی اساسی مشترک با موسیقی مینی مالیستی دارد؛ کاهش مواد هنری تا حد ممکن و انضباط و ترتیب در طراحی فرمال اثر.مینی مالیسم می کوشد به گفته منتقد هنری کنت بیکر، «واژه هایی را شرح دهد که به واسطه آن هنر در جهان جایی برای خود بیابد.» در دورانی که اکسپرسیونیسم آبستره (و بیشتر هنرهای مدرن) پیچیدگی را به عنوان عنصری ضروری برای گذر به سوی حقیقت به کار می گرفت، مینی مالیسم با حذف استعاره، زبانی نو را برای فرار از پیچیدگی های دنیای معاصر برمی گزیند. اکسپرسیونیسم آبستره داغ است و مینی مالیسم سرد.

لامونت یانگ، تری رایلی، استیو رایش و فیلیپ گلس که پیشروان معروف این سبک در امریکا به شمار می آیند همگی به فاصله 18 ماه از یکدیگر و بین سال های 1937- 1935 به دنیا آمده اند. کاهش مواد در سبکی به شدت شخصی شاخصه بارز در آثار یانگ است که بیشتر توجهش به صداهای کشیده بود تا ضرباهنگ تکراری و همین به نوعی وی را از آن سه جدا ساخته است. با این وجود سبک وی نه تنها بر رایلی، رایش و گلس تاثیر گذاشت بلکه گروه هایی چون ولوت آندرگراوند و کمی دیرتر اسپیریچوالایزد نیز زیر نفوذ آثار وی بوده اند. رایلی بیشتر از یانگ بر موسیقی جز تاثیرگذار بود و اگرچه رایش را نیز به نوعی تحت تاثیر قرار داده بود ولی علاقه وافر رایش به مدالیته و ریتم، او و هم قطارش گلس را از دیگر آهنگسازان این سبک جدا می ساخت. برای نسل آهنگسازان بعد از یانگ، موسیقی مینی مال دهه های 60 و 70 را می توان حتی از دیدی سیاسی و نه تنها زیباشناسانه نگریست. به طور مثال دیوید لنگ موسیقی مینی مال را به مانند سلاحی می پنداشت که به وسیله آن برتری سریالیسم بعد از جنگ را به چالش می کشید.

معروف ترین و محبوب ترین آهنگساز این سبک حداقل از دیدی بازاری کسی نیست جز فیلیپ گلس که بیشتر به عنوان آهنگساز موسیقی فیلم هایی چون «ساعت ها» یا «دراکولا» شناخته شده است تا آثاری چون «اینشتین لب ساحل»، «موسیقی در دوازده قسمت» یا «گذرگاه ها» که اثر اخیر با همکاری راوی شانکار به بازار آمد. در دهه 90 موسیقی مینی مال در اروپا نیز به شیوه یی جدی مورد تجربه قرار گرفت و از میان آهنگسازانی که آهنگسازی در این سبک را تجربه کردند می توان به «هنری گورتسکی»، «آروو پرت» و «جان تاونر» اشاره کرد.

مساله تکرار

تکرار در موسیقی مینی مالیستی را شاید بتوان یکی از شاخصه های مهم این سبک از موسیقی دانست. غالباً این تکرار خود را در بافت ریتمیک اثر نشان می دهد و از طریق آن شنونده را به عالمی خلسه آور می برد. گوش دادن به موسیقی مینی مالیستی را همانگونه که استیو رایش به آن اشاره کرده شاید بتوان مانند آن دانست که «ساعتی شنی را برگردانده و به ریزش مداوم شن ها خیره شویم.» مساله تکرار مداوم یک موتیف و به عبارتی بهتر خلق پیچیدگی های مکرر از طریق تکرار یکنواخت موتیفی ساده یا فیگوری ریتمیک در موسیقی مینی مالیستی از دید منتقدان آن همواره نوعی نقطه ضعف به حساب می آمده در حالی که تکرار بی پایان، بخشی از تفکر آهنگساز مینی مالیست برای دستیابی به هدف نهایی خویش است و آن چیزی نیست جز ایجاد فضاهای خلسه آور یا امثال آن از طریق بیان چندباره یک موضوع کوچک و شاید حتی پیش پا افتاده.در آثار رایش و گلس حضور این تکرار به خصوص از دید ریتمیک قابل توجه ترین نکته ممکن است. به طور مثال می توان «6 پیانو» اثر رایش را مورد بررسی و کاوش قرار داد که در آن 6 نوازنده پیانو نزدیک به 20 دقیقه مشغول نواختن تنها یک فیگور ریتمیک هستند یا قطعه «در دو» اثر رایلی که ساختار مشابهی از نظر بازی ریتمیک دارد و به اندازه « 6پیانو» تاثیرگذار است که فیلیپ گلس در کنسرتو ویولنش (که شاید آن را بتوان یکی از محبوب ترین و مشهورترین و حتی پرفروش ترین آثار وی برشمرد) تکرار را از ریتم ملودی منتقل می کند و اینجا شاهد تکرار بی وقفه یک یا دو ملودی هستیم که در نهایت سادگی از تاثیرگذاری شدیدی برخوردارند. به ویژه موومان دوم این کنسرتو ساختاری کانونیک دارد که به نوعی روند جلورونده، مضطرب و تیره اش آن را به یکی از درخشان ترین آثار نوشته شده در این سبک بدل می سازد و همین موومان دستمایه گلس برای ساخت موسیقی فیلم «ساعت ها» می شود که آن را به یکی از قوی ترین آثار وی در زمینه موسیقی فیلم تبدیل می کند.در مجموع آهنگساز مینی مالیست از تکرار به عنوان ابزاری ضروری در جهت ارتباط برقرار کردن با مخاطبش استفاده می کند. حال آنکه این تکرار بافتی ریتمیک داشته باشد یا ملودیک بحثی است جداگانه. ولی می توان در آثاری که حداقل از نظر بازاری موفق تر بوده اند تکرار را بیشتر در ملودی و بازی های کنترپوآنتیک ملودی ها دید تا در ریتم که دستمایه کاری آهنگسازان قدیمی تر بوده است..36%
solmaz1نام : عم قزیامتیاز : 198درصد بهترین پاسخ : 11%عم قزی (0)i

3.    87/8/10 (00:54)موسیقی تونال یعنی موسیقی که تونالیته ش قابل تشخیص و تثبیت در ذهن باشه..4%


غنای در موسیقی چیست ؟ و مخالفت دین با آن چیست ؟


مشخصات سوال
mas8747نام : مسعود حسنیامتیاز : 13درصد بهترین پاسخ : 6%مسعود حسنی (6)i

13 آذر 87 - 08:19غنای در موسیقی چیست ؟ و مخالفت دین با آن چیست ؟تاریخ ایجاد سوال : 13 آذر 87 (08:19)تاریخ بسته شدن سوال : 22 آذر 87تعداد بازدید :95تعداد پاسخ ها : 4طبقه بندی : مذهبی » غیره- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
غنای در موسیقی چیست ؟ و مخالفت دین با آن چیست ؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
p_ahkamنام : احکام پاسخگوامتیاز : 1726درصد بهترین پاسخ : 48%احکام پاسخگو (504)i

87/9/14 (14:01) موسیقی و غنا
سلام
دوست عزیز :
واقعیت این است که نه¬تنها موسیقی¬های رایج بلکه گاهی بعضی از مداحی¬ها نیز امروزه شامل حکم غنا یا طرب هستند. شاید این جمله¬ی امام (ره) هشداری باشد؛
" استاد معظم ما‚ دام ظله‚ می فرمودند بیشتر از هر چه گوش كردن به تغنیات، سلب اراده و عزم از انسان می¬كند." کتاب چهل حدیث ص ۸

----------------

از نگاه و منظر اسلام موسیقی حرام است یا غنا ؟

بسیاری از افراد به خوبی از دیدگاه و نظرات دقیق اسلام درمورد فقه موسیقی اطلاع دقیقی ندارد ندارند و چون به طور دقیق اطلاعی در این زمینه ندارند دائما در تشویش هستند که آیا موسیقی از نظر اسلام کلا حرام است ؟ یا برخی اوقات با خود می گویند چه نوع موسیقی از نظر اسلام حرام است ؟ من در مقاله اول خود در مورد (( حقیقت موسیقی در دین مبین اسلام )) در مقدمه ابتدائی آن این عباراتی را بیان کرده بودم اما باز هم برای یادآوری آن را بیان می کنم تا مطلب بهتر و بیشتر روشن شود ...


پرسش حق ماست حق همه ی انسانها ست . خیلی طبیعی است که بپرسید :چرا موسیقی حرام است ؟که می پرسید ولی سئوال اشتباهی را مطرح می کنید .چون موسیقی حرام نیست بلکه(غنا)حرام است و تازه در همین هم شک وتردید و(اگر و اما )زیاد است . بسیاری از شما می پرسید :(غنا چرا حرام است ؟)

ما برای بررسی این موضوع ابتدا به تعریف موسیقی پرداخته و بعد به انواع آن اشاره کرده و نظر اسلام – که برگرفته از قرآن کریم و سنت رسول الله صلی علی علیه وآله وسلم ـ واهل بیت رسول خدا (ع) – می باشد را بیان و به نتیجه گیری می پردازیم ...

تعریف موسیقی ...

موسیقی عبارت است از اصوات و آهنگ هایی که انسان را در عالمی که برای وی قابل توصیف نیست سیر می دهد ، و چنان بر اعصاب آدمی مسلط می شود که گاهی می گریاند و غمگین می کند و گاهی می خنداند و شاد می کند و گاهی اعضا و جوارح انسان را بدون اختیار به حرکت در می آورد و زمانی تهییج عشق و شهوت و آدمی را برده و غلام خود ساخته و براعصاب ، عقل ، فکر و روانش فرمانروائی و حکومت می کند .[1 ]

انواع موسیقی ...

موسیقی بر دو نوع است :

1- موسیقی طبیعی
2- موسیقی غیر طبیعی (مصنوعی )

موسیقی طبیعی عبارت است از صدای دلنواز ریزش آبشارها ، آوای روح بخش و روح پرور بلبل ، نغمه مسرت بخش جویبارها ، صدای فرح بخش شاخه های درختان به هنگام وزش باذ و ...این اصوات و آهنگ ها نه تنها دور از صدمه و آسیب و زیان است بلکه نیروی تفکر و تعقل را زیاد می کند . اما موسیقی مصنوعی و آهنگ های مصنوعی است که دست بشر آن را بوجود می آورد که این نوع موسیقی خود انواع مختلفی دارد . پاره ایی از این موسیقی ها احساسات متعالی و معنوی را در شنونده بر می انگیزد و او را به یاد خداوند و بهشت می اندازد و دلبستگی به دنیا را در وجود او کاهش می دهد . در یک کلام زمینه ساز تجربه دینی است که غایت القصوای عارفان است (موسیقی متعالی ) و پاره ایی دیگر صرفا به منظور تحریک شهوت و برانگیختن گرایش های مادی و حیوانی تولید و مصرف می شود . این نوع موسیقی مستلزم فساد اخلاقی و رواج بی دینی و لاقیدی و دنیا گرایی و خودفراموشی و گسترش فحشا و گرایش به منکرات و زیر پا نهادن ضوابط دینی و اخلاقی است .

با مطالعه تاریخ موسیقی و غنا از زمان جاهلیت و ظهور اسلام ، به این نتیجه می رسیم که با توجه به موقیت های مختلف ، موسیقی و غنا هم دستخوش تحولات عظیمی شده است . به طوری که در روزکاری بزم مجالس و محافل شده و در روزگاری با افت کاملی مواجه می شود ، رونق و رواج نسبی آن در جاهلیت و از رونق افتادن آن در ظهور اسلام و زمان حیات پیامبر (ص) و خلفای راشدین حکایت از بی اهمیت بودن این کار در نزد صدر اسلام و شارع مقدس و خلفای اسلام دارد آن هم به دلیل استفاده ناصحیح موسیقی در زمان جاهلیت برای هوس رانی و شهوت رانی بوده است .[2]

با ظهور حکومت به ظاهر اسلامی امویان و با سر کار آمدن خلفای عیاش و هوس باز دوباره باز از موسیقی آن هم به صورت (( مطرب و لهوی )) که برازنده مجالس عیش و نوش و شهوت رانی بود رواج پیدا کرد و این وضع تا ظهور حکومت صفوی به صورت آشکار و پررونق ادامه داشت و اکثر اعراب وابسته به دستگاه اموی و عباسی چه متحجر و غیر متحجر شاهد نوازندگان و مجالس عیش و نوش و هوس رانی و شهوت رانی بودند و هیچ عکس العملی منفی نشان نمی دادند . با روی کار آمدن دولت صفوی دوباره بند و بساط موسیقی درباری و مطرب و لهوی به فراموشی سپرده شد . و این نه به آن معنی که موسیقی مطلقا حرام شد ، بلکه به علت توجه دولتمردان صفوی و علما و دانشمندان به مسایل ناب اسلامی و مذهبی بود که خود به خود موسیقی در این مقطع به دست فراموشی نسبی سپرده شد که این وضع هم خیلی دوام نیاورد و در دوره های بعد دولت صفوی رواج پیدا کرد . پس از زمان امویان که اسلام و منصب خلافت از مسیر اصلی و واقعی خود منحرف شد تا این زمان به قول برخی از نویسندگان هیچ عرب متحجری فتوا به حرمت مطلق موسیقی نداده بلکه آنها درصدد رواج آن بودند .[3 ]

و باید از آن نویسندگان پرسید منظورشان از اعراب متحجر چه کسانی هستند ؟ چون از زمان ظهور اسلام بجز شارع مقدس و پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) هیچ کس دیگری موسیقی را محدود و در بعضی جاها (موسیقی مطرب و لهوی و غنا ) را حرام ، دانسته اند و آن هم به دلیل استفاده ناصحیح آن در مردمان عصر جاهلیت و در میان خلفای اوباش و پست اموی و عباسی .و آیا اسلام غیر از قرآن و پیامبر(ص) می باشد ؟؟؟

نظر و دیدگاه اسلام در مورد موسیقی و غنا ...

آنچه از موسیقی در شرع مقدس اسلام حرام گردیده است ، قسمتی از نوع دوم موسیقی ( مطربی و لهوی و غنا ) است که حرمت این نوع موسیقی نه ساخته فکر متحجران عرب بلکه طبق آیات و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می باشد که بعضی آنها در این جا اشاره می شود .

از آیات فراوان و روایات عدیده استفاده می شود موسیقی که در شرع اسلام حرام است موسیقی لهوی است ( یعنی آهنگ های متناسب با مجالس اهل گناه و فساد و برای شهوت رانی و هوس رانی ) آیاتی مثل [[ واجتنبوا قول الزور ]][4 ] و [[ ومن الناس من یشتری لهوالحدیث ]] [5] دلالت بر این امردارند چون طبق نظر و اجماع علمای شیعه و سنی منظور از لهوالحدیث در این آیه (( غنا )) می باشد .[6 ]

روایاتی بسیار از شارع مقدس در این زمینه وارد شده است که بیانگر حرمت موسیقی مبتذل و مطرب می باشد . رسول خدا(ص) در این مورد می فرمایند :

(( استماع صوت الملاهی معصیة والجلوس علیها فسق و التذذ بها من الکفر)) [7 ] گوش دادن به صدای لهوی گناه است و نشستن در مجلس آن فسق و لذت بردن از آن کفر می باشد .

بعد از رحلت پیامبر بزرگوار (ص) سیره خلفا نیز بر همین حکم بود به طوری که در زمان ابوبکرصدیق غنا به عنوان یکی از (( ملاهی )) اکیدا ممنوع بود .[8 ] و عمربن خطاب هم از این لحاظ با ابوبکر فرق چندانی نداشت و همواره موسیقیدانان و خوانندگان را به دلیل جلوگیری و از بین بردن موسیقی غنایی که در آن زمان رواج داشت مورد عتاب قرار می دادند .[9]

در اعصار بعدی نیز سیره اهل بیت (ع) بر حرمت موسیقی لهوی استوار بود و همه ائمه (ع) بدون استثنا مسلمانان را از این کار منع و نهی می کردند .


امام محمد باقر(ع) فرموده اند :
(( غنا ، گناهی است که خداوند به سبب آن وعده ی آتش داده است )) [10 ] از همه ی این مطالب استفاده می شود که اولا اسلام همه ی موسیقی ها را حرام نکرده است بلکه موسیقی لغوی و لهوی و مناسب با مجالس گناه و شهوت رانی و هوس رانی را حرام کرده و این حرمت از سوی اسلام و رهبران و امامان می باشد نه متحجران عرب .

علاوه بر همه ی این مطالب دانشمندان غربی – نه متحجران عربی – خود معترفند که موسیقی مبتذل و شهوانی وپوچ انسان را از واقعیت های زندگی جدا می کند و انسان را در سراشیبی حقیقی قرار می دهد ...

آرتور شوپن هاور آلمانی می گوید : عیبی که موسیقی مبتذل و موسیقی بد و ناهنجار دارد این است که ما به طور کامل از واقعیات برکنار می کند .

ویلیام جیمز در مورد مضرات موسیقی مبتذل می گوید : ممکن است خداوند از گناهان ما بگذرد ولی ضعف اعصاب دست از سرما بر نمی دارد .[11 ]

مراجع بزرگ تقلید نیز در این عصر موسیقی مبتذل و مطرب را حرام می دانند مه مطلق موسیقی را ، که در این جا قسمتی از بیانات برخی از آیات عظام را بیان میداریم ...

آیت الله خامنه ایی رهبر انقلاب اسلامی ایران در این خصوص نظرشان این است که ....

ایشان می فرمایند : موسیقی اگر انسان را به ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند حرام است . موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوت رانی تشویق کند این نوع موسیقی حرام است . بنابراین مرز موسیقی حرام و موسیقی حلال عبارتند از ایرانی بودن ، سنتی بودن ، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن ، غربی بودن یا شرقی بودن آن نیست . مرز آن چیزی است که من گفتم و آن (( ابتذال )) است . [12 ]

نظر آیت الله خامنه ایی در مورد غنا ...

غنا ترجیح صدا به نحوی که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است ولی موسیقی نواختن و آلات آن است که به نحو معمول در مجالس لهو و لعب گناه باشد برنوازنده و شنونده حرام است وگرنه نواختن و استفاده از ابزار آلات موسیقی فی نفسه جایز است و اشکالی ندارد ...
موسیقی لهوی و لعبی چیست ؟ موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب خصوصیاتی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند و باری و گناه سوق می دهند و مرجع تشخیص موضوع عرف است .[13]

نظر امام خمینی در مورد غنا ...

غنا گویی عقل انسان را از کار می اندازد . تعریف فوق را حضرت امام خمینی در کتاب (( مکاسب محرمه )) از استادشان آیت الله محمد رضا اصفهانی نقل کرده و فرموده اند در صفحه 202 غنا را چنین معرفی می کنند :

بهتر آن است که غنا را چنین معرفی کنیم ...

صوت نازک (زیر ) انسان که –احتمالا – زیبایی داشته و به خاطر طرب انگیزی برای متعارف مردم (عرف معمول ) داشته باشد یا به طوری که انسان از خود بی خود شده و عقل را به کلی از کار می اندازد ...

به این ترتیب ملاحظه می شود که امام خمینی برای غنا حدود و مراتبی را در نظر می گیرند و دیگر اینکه ایشان صدای نازک را که عقل را از کار می اندازد و مایه پستی و خواری و فساد می شود غنا می دانند.
امام خمینی می گویند : آنچه از نظر فیض کاشانی در کتاب ((الوافی )) و ((مفاتیح )) و محقق سبزواری در کتاب (( کفایة الاحکام )) گفته اند این است .

غنا دو نوع است :

غنای حق و غنای باطل

غنا حق آن است که تغنی (با غنا خواندن ) به اشعاری که بهشت و دوزخ را به یاد می آورد و انسان را به توجیه و یادآوری به دارالقرار و زیبایی های نعمات خداوند تشویف کند .

و غنای باطل آن است که متناسب با مجالس فسق و فساد لهو و لعب ( رقصیدن ، پایکوبی و شراب خواری و تداخل نامحرمان ) باشد مانند مجالس بنی امیه و بنی عباس به شکلی که مردان برزنان خواننده وارد می شده اند و با کلمات باطل اجرا می کرده اند و شراب می نوشیدند و با وسایل موسیقی مانند نی و تار همراه بوده است .[14 ]

این عبارات بررسی کارشناسانه حضرت امام خمینی درباره نظرات و گفتارهای فیض کاشانی و محقق سبزواری پیرامون غنا است ..

با غنا خواندن به اشعاری که متضمن مصالح دینی و اخروی و موجب توجه به زهد و عبادت و یاد خدا باشد مطلقا حرام نیست ..بنابراین شنیدن غنایی که متضمن اشعاری است که بهشت و دوزخ را به یاد انسان می آورد و به آخرت ترغیب می کند یا نعمات و نعمت های خداوند و عبادات و یاد خداوند را متذکر و انسان را در عمل به خیرات و خوبی ها تشویق نماید .دراین صورت هیچ مانعی ندارد . زیرا چه جملگی انسان را به یاد حق می آورد و بسا پوست های بدن را به حرکت و دل های حق جویان را نرم می کنند و این جاست که هر فرد خردمندی پس از شنیدن و استماع انواع آوازها غنای حق را از غنای باطل تشخیص می دهند .

آیت الله العظمی صانعی در این خصوص در مورد استفتایی که ایشان بیان کردند فرموده اند :

سئوال : به نظر حضرت عالی استماع غنا چه حکمی دارد و چه غنایی حرام است ؟

جواب : به نظر این جانب تبعا لبعض الاعلام من الفقها (قدس سره ) حرمت موسیقی غنا ، حرمت محتوایی است و هر صوت و غنا و موسیقی ایی که در آن ترویج بی بند و باری و بی عفتی باشد و یا برای عیاشی و هوس رانی عیاشان و هوسرانان خودخواه و غیر متعهد و یا ترویج باطل و تخدیر افکار و به انحراف فکری کشاندن انسان ها باشد و یا از اسلام ، چهره ایی ناخوشایند و خلاف سهولت و عدالت نشان دادن وامثال موارد باشد ، در همه و همه غنا و موسیقی اش هم حرام است و عامل و خواننده و مستمع ، مرتکب دو حرام شده اند و حتی اگر آیه ایی از قرآن هم برای ترغیب به کار حرام و باطل با غنا خوانده شود ، غنای آن هم حرام است چه رسد به غنا و موسیقی نسبت به سنت و مسائل دیگر اسلامی .... [15]






طبق فتاوی آیت الله العظمی سید علی سیستانی ...

مسئله 539 – موسیقی هنر و فنی است که از هنر ها و فنون بشری و در زمان های اخیر رواج بیشتری دارد . برخی از انواع آن حلال است و می توان به آن گوش داد و برخی حرام می باشد و گوش دادن به آن جایز نمی باشد.

مسئله 540 – موسیقی حلال ، آن است که با مجالس لهو و لعب تناسب ندارد و به عکس آن ، موسیقی حرام به موسیقی ای گفته می شود که با مجالس لهو و لعب هماهنگی دارد.

مسئله 541- مقصود از (( متناسب با مجالس لهو و لعب )) این نیست که آن موجب آرامش روحی و تغییر حال و وضع انسان می شود که چنان چیزی خوب است و احیانا موسیقی و آواز حلال نیز آن وضع را به وجود می آورد بلکه مقصود از آن ، این است که شنونده آن خصوصا اگر با هنر و فن موسیقی آشنا باشد می داند که کدام یک با مجالس لهو و لعب و مشابه آنها ، تناسب دارد [16 ]


نظر عالم فقید آیت الله مرتضی مطهری ...

البته قدر مسلم در غنا است و آن این است که آوازهایی موجب خفت عقل ((حال می خواهد اسمای خداوند باشد یا غیر اسمای خداوند)) می شود . یعنی شهوات را آنچنان تهییج می کند که عقل به طور موقت از حکومت ساقط می شود و همان خاصیتی را دارد که شراب و قمار داراست غنا محسوب می شود . تعبیر (( خفت عقل )) هم تعبیر فقها از جمله شیخ انصاری است . آنچه مسلم این است که اسلام خواسته است از عقل انسان حفاظت و حراست کند و عمل هم نشان داده که مطلب هم از همین قرار است . [17 ]

اعتقادات و نظرات امام موسی صدر در مورد موسیقی ...

امام موسی صدر با این که یک فقیه عالم بودند موسیقی را هم آموختند . ایشان دستگاه های موسیقی را می شناختند و به یکی از خواهر زاده هایشان که پدر او موسیقیدان بود ، حتی توصیه کرده بودند: (( سعی کن هفته ایی یک پرده موسیقی را از پدرت یاد بگیری )) در این صورت دریچه ایی علمی به رویت باز خواهد شد که خود جهان دیگری است . ایشان نسبت به برگزاری سرودی در حسینیه ارشاد در سال 1348 خشنود شدند و گفتند :
(( بالاخره هنر و موسیقی دارد در پناه امام حسین (ع) و حسینیه ، خود را از چنگال جمود نجات می دهد . )) انشاالله یواش یواش پای ارکستر بزرگ به حسینیه ها باز شود و هنر های زیبا در خدمت مذهب قرار گیرند . علی حجتی کرمانی در این باره گفته بود : (( امام موسی صدر نه تنها موسیقی را به طور کامل حرام نمی دانستند ، بلکه برخی از انواع آن را جلوه های زیبایی روح انسان تلقی می کردند . امام موسی صدر موسیقی شناس بودند و انواع موسیقی ها را درک می کردند به قول استاد مرتضی مطهری امام موسی صدر 50 سال از حوزویان زمان خود جلوتر بودند . امام موسی صدر تضادهای فکری یادی با حوزویان زمان خود داشتند ، چراکه امام موسی صدر معتقد بودند:

فقهای ما نباید ببینند رسول خدا(ص) 1400 سال پیش چه کردند .آنها باید فکر کنند که اگر ایشان امروز می بودند چه می کردند .

امام موسی صدر آنگونه حوزه های علمیه را نسبت به مسائل روز بی تفاوت و عقب می دیدند که درباره ی دو روحانی نو گرای دیگرمحمد حسین بهشتی و مرتضی مطهری گفته بودند .آقای بهشتی و مطهری محصول حوزه نیستند و مثل آقای بهشتی شاید در ایران به 3 یا 4 نفر نرسد . علت مخالفت امام موسی صدر با رویه حوزه این بود که بنابر باورش متاسفانه علمای ما آنچنان خودشان را به گذشته وصل کرده اند که هر ابزاری نویی می آید فورا نسبت به آن موضع نسبی می گیرند اما امام موسی صدر این رویه را نمی پسندیدند و همچون گذشته که خلاف رویه ی حوزویان بود به دانشگاه رفتند و زبان انگلیسی و فرانسه را آموختند و موسیقی را هم فرا گرفتند.[18 ]

این فقها و علما تمام نظراتشان برگرفته از شرع اسلام می باشند و همه ی آنها با درنظر گرفتند شرایط زمانی و مکانی و موقعیت و عرف جامعه خودشان فتوایی را صادر کردند و نظری را بیان نموده اند ...

و اما در مورد مسئله ایی که مورد شبهه خیلی از افراد می باشد این که آیا صدای زن و آواز خواندن زن در اسلام حرام است یا حلال است؟

نظرات آیت الله العظمی خامنه ایی ...

مجرد صوت زن نا محرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد ، ولی اگر به ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن ، یا وضع خاص مجلس و محل خوانندگی ، یا به ملاحظه مضامین موضوعی که خوانده می شود ، از مصادیق مطرب لهوی به حساب آید یا مستلزم مفاسد باشد جایز نیست ..

س-1146 – گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیح می خواند اعم از این که شنونده جوان باشد یا خیر ، مذکرباشد یا مونث چه حکمی دارد ؟ و اگر آن زن از محارم باشد حکم آن چیست ؟

جواب – اگر صدای زن به صورت غنا نباشد گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ایی هم بر آن مترتب نگردد اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست ...

س-1143 – خواندن به صورت غنا توسط هریک از مرد و زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه به همراه موسیقی باشد یا نباشد چه حکمی دارد ؟

جواب – غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جایز نیست اعم از این که توسط مرد باشد یا زن باشد یا به طور مستقیم باشد یا از طریق نوار و همراه نواختن آلات لهو باشد یا نه .

کلا احکام حرام بودن برای صدا و آوازی است که غنا است حال می خواهد خواننده زن باشد یا خواننده مرد باشد و اگر غنا باشد و باعث فساد و فساد انگیزی باشد حرام است حال می خواهد خواننده مرد باشد یا زن باشد یا محرم یا نا

نظر آیت الله سیستانی ...

سئوال- آیا آواز خواندن زن حرام است ؟

جواب- آواز خواندن زن حرام نیست مگر این که مهیج شهوت اجانب باشد . بلی غنا که آوازخوانی لهوی است بر مرد هم حرام است ...[20 [ {
و علما و آیات عظام مانند امام خمینی ، آیت الله تبریزی ، آیت الله نوری نیز چنین نظری دارند که :

اگر صدای زن غنا نباشد و باعث لذت جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ایی نداشته باشد اشکال ندارد ..

واما حرف آخر...

در مورد موسیقی خوب باید یک حدودی را رعایت کرد که اگر از ابتذال درآید نه تنها حرام نیست ، بلکه بعضی گفته اند که واجب هم است ، امام محمد غزالی در کتاب کیمیای سعادت گفته است که موسیقی 3 نوع است یک نوع واجب است ، یک نوع حرام است و یک نوع مباخ می باشد فقط یک نوع موسیقی خوب نیست زیرا اگر انسان گوش به هر انکرالاصواتی بدهد دیگر نمی تواند موسیقی خوب گوش کند باید خیلی مراقب باشید تا بوی خوش به مشامتان برسد . موسیقی خوب را بشنوبد و با تمام وجود آن را حس و لمس کنید …

نوای بلبلت ای گل کجا پسند آید که گوش هوش به مرغان هرزه گر داری

موسیقی زیبا می باشد که همیشه ماندگار باشد و گوش دادن آن هیچ وقت تکراری و یک نواخت نباشد یعنی بعد از یک مدت زیاد باز هم دوست داشته باشی و باز هم آن را گوش دهی و در خاطر به عنوان یک موسیقی جذاب بماند و ما می توانیم این مسئله را تجربه کنیم این طور نیست که همه ی انواع موسیقی جایز نباشد اگر هنر موسیقی رنگ دینی پیدا کند نه تنها حرام نیست بلکه می تواند به عنوان بهترین نوع هنر موسیقی از آن بهره برد و استفاده کرد می گویند همه باید برگردیم به دامن عشق ودامن دین و دامن الیت .

یک جمله بسیار زیبا از استاد حسین الهی قمشه ایی …

موسیقی یکی از معجزات پیغمبرخدا یعنی حضرت داوود (ع ) می باشد….(21)

فهرست منابع :

1- سید مرتضی علم الهدی – ساز و آواز –پیام اسلام –قم –ص5

2- جعفر مرتضی عاملی ، الصحیح من سیرة النبوی – انتشارات دارالهادی-بیروت –ج4 –ص 199

3- حسن مشحون – تاریخ موسیقی ایران – نشر سیمرغ –ج 1 –ص 77

4- سوره حج –آیه 30
5- سوره لقمان –آیه 6

6- ابن عبد ریه اندلسی ، عقدالفرید ، داراحیاء التراث العربی – بیروت – ج 6 – قرطبی – تفسیر سوره لقمان – آیه 6

7- به نقل از مجالس الادب و الغنا – محمد عرفه المغربی – فصل موسیقی بعد از اسلام

8- غلام رضا جوادی – تاریخ موسیقی ایران – انتشارات هنری تهران –ج1 –ص 133

9- عقد الفرید –ابن ریه اندلسی – داراحیاء التراث العربی – جلد 6 –ص 11

10- علامه امینی – ج 8 –ص 72 تا 74
11-حسین میرزائی –مبانی فقهی و روانی موسیقی –ص 19
12- برگرفته از کتاب (( دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان )) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها ، چ اول -1378

13- رساله اجوبه – بخش استفتائت .

مکاسب محرمه – امام خمینی (ره ) ص 202

15- پایگاه اطلاع رسانی و دفتر آیت الله العظمی صانعی ..
- پایگاه اطلاع رسانی ایت الله عظمی سید علی سیستانی ...

17- کتاب تعلیم و تربیت در اسلام – استاد مرتضی مطهری –ص 53

18- مقاله فقیدی که برای مسیحیان موعظه می خواند.

19-سایت آیت الله خامنه ایی
20- سایت آیت الله سیستانی
21- www.khamenei.ir




.8%دیگر پاسخ ها
akam22نام : آکام حبیبیامتیاز : 16649درصد بهترین پاسخ : 54%آکام حبیبی (24)i

1.    87/9/13 (08:25)1. غنا: آواى جذاب، زیبا و دلکش است که از مقوله اصوات مى‏باشد. اصوات هماهنگ با زیر و بم ویژه‏اى که داراى موسیقى خاصى است، نفس انسان را تحت تأثیر قرار مى‏دهد و از حیث استعمال، تعمیم دارد و شامل صوت انسان و صوت ابزار و آلات است.

در میان فقهاى عظام غالبا از موسیقى حرام به عنوان غناء مطرب و از موسیقى حلال به عنوان غناء غیرمطرب یاد مى‏شود. آنچه غناى مجاز به حساب مى‏آید، همان است که از مصادیق غناى غیرمطرب مى‏باشد. البته غناى غیرمطرب نیز اگر اختصاص به محافل و مجامع آدم‏هاى هرزه و کفار و منافقان داشته باشد، در شمار غناى حرام خواهد بود و اظهارنظرهاى کسانى‏که غناى مطرب را یکى از نیازهاى روحى جامعه مى‏دانند، از اعتبار و وجاهت علمى لازم برخوردار نیست. عنوان غنا یا موسیقى در قرآن به چشم نمى‏خورد؛ ولى در احادیث و روایات است. در باب احادیث مربوط به غنا توجه به این نکته ضرورى است که غنا همواره به عنوان یکى از عوامل خوش‏گذرانى اهل غفلت بوده است و به همین دلیل جهت گرمى بازار و توجیه اعمال آنان، حدیث‏بافى‏هاى بسیارى صورت گرفته است. برخى از آثار زیان‏بار غنا عبارت‏اند از: غنا باعث تهییج حالت دورویى و نفاق و نیز عامل فقر و تنگ‏دستى است؛ دلیل تضعیف حیاء آدمى است و شهوات جنسى را برمى‏انگیزد و فحشا را گسترش مى‏دهد؛ باعث کاهش الطاف الاهى است؛ زمینه‏ساز دگرگونى طبیعت عرفانى بشر است؛ دلیل نزول بلاست؛ باعث محرومیت از استماع صداهاى لذت‏بخش بهشت است وموجب قساوت و سنگینى دل و فروکش کردن شفقت مى‏شود.

اگر غنا حرام است چرا صوفیه آن را یكی از اركان مرام خود قرار داده‌اند؟

پاسخ :
غنا در لغت به معنای سرود، آواز خوش و نغمه می‌باشد.و در اصطلاح به آهنگهایی گفته می‌شود كه متناسب مجالس فسق و جور و اهل گناه باشد و قوای شهوانی را در انسان تحریك كند. در حرمت غنا بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد، شیخ طوسی، علامه و ابن ادریس و جمع زیادی از فقهای شیعه نقل اجماع بر حرمتش نموده‌اند.گرچه نزد اهل سنت اختلاف است ولی اكثر آنها قائل به حرمت می‌باشند.[
از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده كه: غنا از جمله گناهانی است كه خدا بر آنها وعده آتش فرموده است.
از آنجا كه گروه صوفیه در بسیاری از عقاید و احكام اسلامی با مكتب اهل بیت ـ علیه السلام ـ مخالفت نموده‌اند. در مساله«غنا» نیز حكم به حلیت آن نموده و آن را بالاتر از موعظه دانسته و گفته‌اند: «سماع وعظ كجا نغمه رباب كجا» كجا است دیر مغان و شراب ناب كجا».
شیخ عزیز نسفی در مذمت جمعی از صوفیه كه شعار خود را تغنی به اشعار در اثنای اذكار نموده می‌گوید: عادت ایشان وقاحت و بی حیائی، و عبادت ایشان خوانندگی و نغمه سرائی می‌باشد.
علی اصغر حلبی حالات صوفیه را در وقت غنا و سماع چنین بیان می‌كند: این گروه چون در سماع گرم می‌شدند گاه می‌گریستند و گاه از فرط خوشی دست می‌زدند و گریبان می‌دریدند و فریاد می‌كشیدند و برقص و پای بازی برمی‌خواستند، دست و پای یكدیگر را می‌بوسیدند گاهی در برابر همدیگر بخاك می‌افتادند و سجده می‌كردند!! یكدیگر را در بغل می‌گرفتند و می‌فشردند.
علت توجه صوفیه به غناء:
الف. از آنجایی كه تصوف ریشه در خارج از دین مبین اسلام دارد و از ادیان دیگر مانند دین مسیحی و بودائی وارد جامعه اسلامی شده. بسیاری از ضد ارزشها را نیز با خود آورده و جزء باورهای خویش قرار داده‌اند. بدین جهت«غناء» كه در اسلام از محرمات محسوب می‌شود و همه مذاهب اسلامی آن را قبیح و ضد ارزش تلقی می‌نمایند، اما از دیدگاه صوفیه نه تنها مذموم و بد نیست بلكه در ترویج و تكامل آن در طول تاریخ نقشی اساسی و محوری داشته است.
ب. در منابع روایی اهل سنت روایات جعلی و دروغین و همچنین مطالب بی اساس زیادی در موضوعات مختلف وجود دارد و این گونه مسائل دست‎آویز انسانهای بی‎بندوبار قرار می‎گیرد و از آنها برای اعمال ناشایست خویش سوء استفاده می‌نمایند چون اساس تصوف بر اباحه گیری و بی بندباری استوار است و هدفی جز آن ندارند در مساله جواز«غنا» اعمال و رفتار برخی از افراد معلوم الحال مانند معاویه بن ابی سفیان و عبدالله بن زبیر كه هر دو از دشمنان قسم خورده اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و اسلام می‌باشند تمسك و از رفتار آن دو حكم به جواز غنا كرده‌اند، زیرا در منابع اهل سنت آمده است كه آن دو سماع می‌نموده‌اند.
ج. علت دیگری كه باعث علاقه تصوف به «غنا» گردید لذت بردن آنها از غنا و سماع و عدم پایبندی آنها به شریعت است زیرا صوفیه باور دارند كه نماز و روزه و حج و سایر احكام شرعیه از آن جهت وضع شده كه آدمی به آن تهذب اخلاق نماید وقتی تهذب اخلاق حاصل گردید آنگاه همه چیز بر او حلال می‌گردد. از ملای رومی نقل شده كه وی گفته است: چون حقیقت حاصل شود شریعت باطل شود.
ه. یكی از اهداف مهم تصوف نفوذ در میان جوامع اسلامی خصوصا جوانان مسلمان است و از طرف دیگر تقیّد به شریعت و عمل به آن برای برخی از افراد خصوصا جوانهای كه مشكل تربیتی دارند سخت و امر و نهی شرعی را محرومیت از لذایذ دنیوی می‌دانند در نتیجه تصوف برای نفوذ در جوامع اسلامی و فریب جوانها از حلال شمردن«غنا» كه تاثیری بسیار مهم در جذب جوانها دارد، استفاده می‌كند. والسلام
برای مطالعه بیشتر به كتب ذیل مراجعه شود:
1. حقیقت العرفان، سید ابوالفضل رضوی
2. حدیقه الشیعه، احمد بن محمد اردبیلی.
3. تصوف از دیدگاه ائمه ـ علیه السلام ـ داوود الهامی..
از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده كه فرموده‌اند:
غنا مورث نفاق است و باعث فقر می‌گردد.

http://www.tebyan-hamedan.ir/islam/archives/post_273.php.66%
martinex3000نام : مرتضی مارتینیامتیاز : 155درصد بهترین پاسخ : 25%مرتضی مارتینی (6)i

2.    87/9/13 (12:36)1. موسیقی غنایی: هرگونه آهنگی است که به لحاظ شکل یا محتوا موجب تحریک شهوت و متناسب با مجالس گناه است. این‏گونه موسیقی، گاه آرامش تخدیرگونه برای اعصاب دارد و گاه هیجانات ناهنجار برای روان؛ و غفلت از یاد خدا و پرده‏پوشی عقل از آثار نمایان آن است.
2. موسیقی غیرغنایی: شامل صوت قرآن، موسیقی عرفانی، مارش‏های حماسی، آواز حُدی(برای حرکت دهی حیوانات) و حتی موسیقی مناسب برای رشد گیاهان. این نوع موسیقی میتواند پاسخگوی نیاز انسان باشد و با اجراهای متنوع جایگزین موسیقی غنایی شود.
قرآن کریم نثری هم آوا دارد و این خاصیت یکی از ابعاد اعجاز قرآن است.1از تشویقی که درباره آهنگین و نیکو خواندن قرآن وجود دارد، نتیجه میگیریم برای بهره‏مندی بیش‏تر از کلمات و به منظور تحصیل آرامش روانی و صفای دل، به طور طبیعی به صوت دلنشین نیازمندیم. به همین جهت، تلاوت قرآن با صدای نیکو مستحب و محبوب خدای متعال است.
غزلیات و اشعار عرفانی معنایی پرجاذبه دارد؛ شنیدن و زمزمه آن با صدای خوش بسیار آرامش‏بخش و آگاهیساز است و میتواند جایگزین مناسبی برای موسیقی غنایی باشد. افلاطون حکیم میگوید: «آن کسی که همه عمر را به ترنّم نغمات و حظّ از زیبایی صوت میگذراند، همان طور که آهن در اثر آتش نرم میشود، عنصر «غیرت» در نفس وی ملایم میگردد و طولی نخواهد کشید که «شجاعت» وی نیز تحلیل رود».2
از امام خمینی(ره) در این باره آمده است: «ای عزیز، بکوش تا صاحب عزم و اراده شوی که خدای ناخواسته اگر بیعزم از این دنیا رحلت کنی، انسانِ صوریِ بیمغزی هستی در آن عالم که محل کشف باطن و ظهور سریره است؛ و جرأت بر معاصی کم‏کم انسان را بیعزم میکند و این جوهر شریف را از انسان میرباید. استاد معظم ما - دام ظله - میفرمودند: بیش‏تر از هر چه گوش دادن به تغنّیات [موسیقیها] سلب اراده و عزم از انسان میکند...»3. ابوعلی سینا نیز در این باره مینویسد: «آهنگ خوش، آن مقدار که حکمت لازم میشمارد، جوهر نفس آدمی را تقویت میکند و قوای باطنی او را تمرکز میبخشد نه آن آهنگی که امور شهوانی را در انسان تحریک میکند».4 به امید آن که با همفکری و خویشتن‏داری به بالندگی معنوی خود و جامعه کمک کنیم.
برای پاسخ به پرسش شما، مبنی بر نیاز روحی انسان به موسیقی، توجه به نکات زیر مفید است:
1. زیبایی دوستی یکی از امیال فطری انسان است و ابعادی وسیع دارد. آنچه در گزینش‏ها مهم مینماید این است که رابطه هر چیز و هر رفتار را با کمال نفسانی انسان بسنجیم و آنگاه مورد ارزیابی قرار دهیم. از آن جا که کمال مطلق خدا است، هر چه انسان را از خدا دور سازد یقیناً مایه خسرانش خواهد شد. در آیات و روایات، ضمن تأیید میل زیبایی دوستی، اولاً به زیبایی معنوی بیش از زیبایی ظاهری و مادی بها داده شده است؛ و ثانیاً خدا جمیل مطلق است. از این روی فرمود: «الابذکراللَّه تطمئن القلوب»5. اگر انسان به این حقیقت مطلق روی آورد، از بسیاری اوهام یا واقعیت‏های کم بها رویگردان خواهد شد.
2. اگر بر فرض ثابت شود موسیقی آثار مثبتی در نفس دارد - این مسأله، خصوصاً به گونه‏ای که عمیق و ماندگار باشد، به شدت محل تأمل است -6 همان طور که استاد شهید مطهری فرموده‏اند باید توجه داشت که: «خیلی چیزها فایده‏هایی بر وجودشان مترتب است ولی این‏ها جای چیزهایی را اشغال کرده‏اند که اگر آن‏ها میبودند فواید خیلی بیش‏تری مترتب میشد...ما نمیتوانیم به آن سبک «ویلیام جیمز»(بنیان‏گذار مکتب پراگماتیسم) بیندیشیم که هر چیزی که یک اثر مفید داشته باشد، پس حق است...هرگز شما نمیتوانید به صرف این که یک شیء آثار مفیدی داشته باشد آن را صحیح و واقعی و از جانب خدا بدانید».7
در توضیح این دو نکته باید گفت: بیتردید در ساختمان وجودی انسان هیچ میل اصیلی به گزاف نهاده نشده است و همواره بین امیال و کشش‏های فطری انسان و واقعیات جهان هستی، هماهنگی کامل وجود دارد. اگر انسان یک یا چند میل و کشش فطری و اصیل داشته، از امکان ارضای آن‏ها برخوردار نباشد، دراین صورت باید معتقد شد در کار خلقت فریبکاری و گزاف وجود دارد؛ در حالی که با مطالعه در جهان خلقت در مییابیم همه امور، از کوچک‏ترین آن‏ها تا بزرگ‏ترینشان، بر اساس طرحی دقیق و هدفی کاملاً حساب شده خلق شده‏اند. از سوی دیگر، باید به این حقیقت نیز توجه کرد که امیال فطری انسان از قبیل حقیقت جویی، زیبایی دوستی و قدرت‏طلبی ما را در شناخت کمال وجودی انسان کمک میکند، اما شعاعشان تا بینهایت امتداد مییابد و هیچ یک از آن‏ها در مرتبه معینی اقتضای محدودیت و توقف ندارد. خواسته‏های نامحدود و بسنده نکردن به کامیابیهای موقت و محدود از خصایص بارز انسان است. بینهایت بودن خواست‏های فطری انسان از مهم‏ترین اختلافات اساسی انسان و حیوان به شمار میرود. آن که امیال فطری انسان به امور مختلف تعلق میگیرند، اما سرانجام همه آن‏ها به هم میپیوندند و ارضای کامل و نهاییشان در پرتو ارتباط با سرچشمه علم، قدرت، جمال وکمال تحقق مییابد. تنها در نزدیکی به خدا و اتصال به معدن جمال و کمال تمام خواست‏های فطری انسان ارضا میگردد و انسان به مطلوب نهاییاش دست مییابد. همه اهداف و مقصدهای دیگر با آفت نقص و محدودیت رو به رویند و به همین جهت، نمیتوانند فطرت بینهایت طلب انسان را پاسخ دهند.
تأکید میکنیم گاه اموری در مرتبه طبیعی برای بشر مفید مینمایند؛ اما برای حیات معقول و طیبه‏اش زیانبارند. از انسان‏های فهیم انتظار میرود در سنجش‏ها و گزینش‏ها حیات معنوی و معقول را درنظر بگیرند. گناهان و بی بندوباریها مرتبه طبیعی حیات انسان را پوشش داده، ارضا میکند؛ اما درخت وجودش - موجود بی نظیری که ظرفیت وجودیاش نیل به خلافت الاهی است - را از ریشه میخشکاند.8 همان طور که قرآن کریم میفرماید:« أذهبتم طیّباتکم فی حیاتکم الدّنیا و استمتعتم بها شما در آخرت سرمایه‏ای برای حیات ابدی که حیات حقیقی شما است، ندارید؛ چون شما نیروها و سرمایه‏های پاکیزه خود را در زندگانی دنیوی از دست دادید و از آن‏ها بهره‏مندگشتید{M.»9
این آیه درباره کسانی است که در این دنیا کفر ورزیدند و در رستاخیز با عذاب الاهی رویاروی میشوند؛ ولی ملاک، تمتع و برخورداری از تمایلات و خواست‏هایی است که موجب از بین رفتن سرمایه حیاتی میشود.10
پرسش‏های مهمی در خصوص موسیقی مطرح است از جمله این که:
1. آیا موسیقی هیجان‏انگیز و لذت بخش و نشاط آور است؟ اگر چنین است، پس فلسفه ممنوعیت و محرومیت از آن چیست؟
2. تفاوت موسیقیهای روحانی و غیرروحانی، خوب و یا بد و حلال و حرام در چیست؟
3. آیا موسیقی به تلطیف روح یا نفس میانجامد؟
4. علت گرایش به موسیقی در میان شخصیت‏های کمال یافته چیست؟
5. تأثیر موسیقی بر شخصیت آدمی چگونه است؟
6. موسیقی درمانی چیست و تا چه اندازه بر اصول علمی استوار است؟
علامه محمد تقی جعفری در کتاب «موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی» دست کم به ابعادی از پاسخ این پرسش‏ها اشاره کرده است.
در پاسخ به سؤال نخست شما مبنی بر وجود شکاف یا دوگانگی بین آنچه در اسلام آمده و آنچه در حکومت اسلامی ما اجرا میشود، ضمن اعتراف به این واقعیت در بسیاری از موارد، میتوان آن را معلول عوامل گوناگون دانست. شماری از این عوامل عبارت است از:
1. دوری از زمان معصوم(ع) که از حیث معرفت ناب به آموزه‏های اصیل اسلامی محرومیت‏های بسیار بر ما تحمیل میکند.
2. فقدان تجربه حکومتی: حکومت اسلامی مبتنی بر فرهنگ شیعی که حقیقتاً در صدد اجرای فقه جعفری باشد، به این وسعت و مقیاس، جز در مدت زمانی کوتاه در عصر معصومان(ع) تحقق نیافته است؛ به عبارت دیگر، حکومت اسلامی مبتنی بر فقه آل محمد(ص) نهالی نوپا است که اُفت و خیزهایش در مقام عمل طبیعی است؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، فقه ما یک فقه مغلوب است؛ یعنی شیعه به این گستره حاکمیتی نداشته است؛ و واضح است که آموزه‏های عرشی تا فرشی و زمینی نشود قابلیت اجرا ندارد. در این مرحله مشکلات بشر رخ مینماید و فقدان تجربه حکومتی و ناپختگیها زمینه پیدایش سردرگمیها میشود.
3. نهادهای حکومتی نوپا نمیتوانند پاسخ‏گوی مناسبی برای نیازهای مردمی در گستره وسیع باشند و همه طیف‏ها را شامل میشوند. در این موقعیت، عدم تربیت دینی قوی مردم سبب میشود آن‏ها برای ارضای نیازهای خود به برخی راه‏های جایگزین یا نامشروع روی میآورند.
پینوشت:
1. قرآن از جهات گوناگون معجزه است از جمله فصاحت و بلاغت، اخبار غیبی، عدم اختلاف در مفاد آن، از حیث آورنده آن که فردی امی و بیسواد بوده است و ....
2.
3.
4.
5. رعد(13): 28.
6. ر.ک: کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، استاد علامه محمد تقی جعفری.
7. نواندیشان مسلمان در اندیشه استاد مطهری، علی دژاکام، ص 103ù102.
8. ر.ک: خودشناسی برای خودسازی، آیت اللَّه مصباح یزدی؛ اخلاق اسلامی، محمد علی سادات.
9. احقاف(46): 20.
10. موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، محمد تقی جعفری، ص 65-63..25%
kodakedelنام : کودک دلامتیاز : 123درصد بهترین پاسخ : 0%کودک دل (68)i

3.    87/9/18 (13:11)وقتی دین ( کتاب خدا ) راجع به چیزی سخن نگفته / چطور و با چپه جرأت و اجازه ای راجع به مخالفتش با آن موضوع سخن میگید ؟
این یعنی از جانب خدا سخن گفتن . .0%


موسیقی لایت چیست؟


مشخصات سوال
ahmed_teb_tebنام : آراز تبریزلیامتیاز : 107درصد بهترین پاسخ : 0%آراز تبریزلی (1086)i

10 اسفند 87 - 11:12موسیقی لایت چیست؟ اطلاعات بیشتر : موسیقیتاریخ ایجاد سوال : 10 اسفند 87 (11:12)تاریخ بسته شدن سوال : 12 اسفند 87تعداد بازدید :81تعداد پاسخ ها : 7طبقه بندی : هنر و سرگرمی » موسیقی- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
موسیقی لایت چیست؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
s_nematiنام : سعید نعمتیامتیاز : 9310درصد بهترین پاسخ : 56%سعید نعمتی (4)i

87/12/10 (11:17)موسیقی که موجب آرامش شما شود. هر کسی در این زمینه سلیقه خودش رو داره.

بطور مشخص کسی موسیقیهای رپ یا تکنو را جز موسیقی لایت به حساب نمیاره

منظور از لایت همون Light است که به معنای سبک و ملایم می باشد.36%دیگر پاسخ ها
sigarianنام : مَهدی سیگاریان وفاامتیاز : 3521درصد بهترین پاسخ : 13%مَهدی سیگاریان وفا (58)i

1.    87/12/10 (11:22)موزیک بی کلام و آرام.9%
vision8نام : فرشاد MTXامتیاز : 94درصد بهترین پاسخ : 0%فرشاد MTX (2)i

2.    87/12/10 (15:40)به مجموعه موسیقیهای آروم که موجب آرامش روح انسان شود و حس انسان را به آرزوهایش نزدیک کند و انسان از شنیدین آن آزورده نشود Light Music گفته میشود البته بستگی به سلیقه آدمها دارد.36%
kolahkasketنام : احسان امتیاز : 127درصد بهترین پاسخ : 8%احسان (28)i

3.    87/12/10 (20:30)منظور موسیقیه ارامش بخشه .موسیقی که انسان رو به تامل ترغیب میکنه.از معروف ترین موزیسین ها در زمینه موسیقی لایت میتونیم از ((یانی))یاد کنیم..0%
m_baranhastamنام : سیاوش محمدیامتیاز : 102درصد بهترین پاسخ : 16%سیاوش محمدی (86)i

4.    87/12/11 (18:53)همه موسیقی ها این خاصیت و ندارند ولی یکی هست که تو همش بهش گوش میدی دوست داری چشات وببندی وصدای جز اون تو فضای اتاقت نپیچه اون وقت به هیچ چیز فکر نمیکنی تنها رها آزاد بهترین معنی موسیقی لایت میتونه باشه میدونم نظر همه همینه موفق باشی روزای شیرینی رو داشته باشیس به همراه آرامش.0%
flerticiaنام : مجید پروازامتیاز : 349درصد بهترین پاسخ : 11%مجید پرواز (21)i

5.    87/12/11 (20:33)Light music is a generic term applied to a mainly British musical style of "light" orchestral music, which originated in the 19th Century and had its heyday during the early to mid part of the 20th century, although arguably lasts to the present day. The style is also known as mood music or concert music.
Although the genre was most prevalent in the United Kingdom, light music exists in many countries, particularly in America, which has many popular light pieces by composers such as Leroy Anderson and George Gershwin. It can also be argued that many famous works of classical composers class as being similar to light music, for example Mozart's Eine Kleine Nachtmusik..9%
scoooterنام : مهرداد مهرآیینامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%مهرداد مهرآیین (5)i

6.    87/12/11 (22:25)نوعی موسیقی است که علاوه بر اینکه تاثیر شگرفی در افزایش قدرت ذهن و ... انسان دارند بسیار گوش نواز و زیبا هستند شاید گاهی برایتان اتفاق افتاده است که منظره زیبایی می بینید و یک احساس تازگی به شما دست می دهد با شنیدن این آهنگ ها دقیقا همان احساس ها را خواهید داشت
علاوه بر این شنیدن این آهنگ ها آرامش عجیبی به همه شنوندگان میدهد
.9%


ساير مطالب :
* آیا سیر و سلوک بدونه استاد ممکن است ؟
* لطفا جواب بدهید
* مدرسه زبان تو مشهد کجاست؟
* پروژه Mathematica
* ترجیحاکسانیکه لیزر موهای زائد ipl انجام دادن جواب بدن
* افزایش شیر مادر
* چطوری میشه خر و پف رو رفع کرد ؟
* در مورد گوشی samsung i900 omnia اطلاعات می خواهم.
* ایا hollywood fx باپریمایر پرو cs3 هم کار می کند
* نظرتون راجع به گوشی i8510 samsung?