تبليغات
نام سوره های سجده دار؟


مشخصات سوال
blueabsharsنام : حامد موسویامتیاز : 103درصد بهترین پاسخ : 0%حامد موسوی (4)i

23 شهریور 87 - 13:23نام سوره های سجده دار؟تاریخ ایجاد سوال : 23 شهریور 87 (13:23)تاریخ بسته شدن سوال : 24 شهریور 87تعداد بازدید :117تعداد پاسخ ها : 6طبقه بندی : مذهبی » قرآنی- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
نام سوره های سجده دار؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
ali_mohammad925نام : علی محمدامتیاز : 146درصد بهترین پاسخ : 6%علی محمد (188)i

87/6/23 (14:25)سلام
ما در قرآن کریم سورهایی داریم که سجده دار هستند اما فقط چند تا از اونا سجده واجب دارند وما بقی همه سجده هاشون مستحبه.
سوره هایی که سجده واجب دارند:.
1. سوره سجده، آیه 15.
2. سوره فصلت، آیه 37.
3. سوره نجم، آیه آخر.
4. سوره علق، آیه آخر
سوره هایی که سجده مستحب دارند:
1-. سوره اعراف، آیه آخر.
2. سوره رعد، آیه 15.
3. سوره نحل، آیه 50.
4. سوره اسراء، آیه 109.
5. سوره مریم، آیه 58.
6. سوره حج، آیات 18 و 77
7. سوره فرقان، آیه 60.
8. سوره نمل، آیه 26.
9. سوره ص، آیه 24.
10. سوره انشقاق، آیه 21.90%بهترین پاسخ
vilablueنام : مصطفی نیک خواهامتیاز : 116درصد بهترین پاسخ : 100%مصطفی نیک خواه (0)i

87/6/24 (15:50)سلام دوست عزیز به نظر من هم
1. سورة سجده‌ (آیه 15)
2. سورة فصلت (آیه 37)
3. سورة نجم (آیه 62 آخر سوره)
4. سورة علق (آیه 19 آخر سوره)
سوره هایی كه سجده مستحبی دارند:
1. سورة اعراف (آیه 206 آخر سوره)
2. سورة رعد (آیه 15)
3. سورة نحل (آیه 49 و 50)
4. سورة بنی اسرائیل (آیه 107 تا 109)
5. سورة مریم (آیه 58)
6. سورة حج (آیه 18)
7. سورة حج (آیه 77)
8. سورة فرقان (آیه 60)
9. سورة نمل (آیه 25 و 26)
10. سورة ص (آیه 24)
11. سورة انشقاق (ایه 21)
در پناه حق.0%دیگر پاسخ ها
manesadedelنام : مادر بودنامتیاز : 31درصد بهترین پاسخ : 0%مادر بودن (34)i

1.    87/6/23 (14:58)این سوره ها سجده واجب دارند : سجده – فصلت – نجم – علق.9%
peyman_ansari_2006نام : پیمان انصاریامتیاز : 257درصد بهترین پاسخ : 11%پیمان انصاری (36)i

2.    87/6/23 (16:42)جواب شماره 1 کامله
اما اینو اضافه کنم که جاهایی که حکمی در مورد این سوره ها اومده منظور سوره های واجبه.0%
fatinنام : سعید شمس اله فطینامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%سعید شمس اله فطین (2)i

3.    87/6/24 (00:28)سلام در قرآن کریم سورهایی که سجده دار هستند و سجده واجب دارند .عبارتنداز
1. سوره سجده، آیه 15.
2. سوره فصلت، آیه 37.
3. سوره نجم، آیه آخر.
4. سوره علق، آیه آخر
در امان خدا.0%
p_quraniنام : قرآن پاسخگوی قرآنیامتیاز : 1738درصد بهترین پاسخ : 52%قرآن پاسخگوی قرآنی (288)i

4.    87/6/24 (10:00)بنام خدا
با سلام خدمت شما وآرزوی توفیقات الهی
سوره هایی كه سجده واجب دارند:
1. سورة سجده‌ (آیه 15)
2. سورة فصلت (آیه 37)
3. سورة نجم (آیه 62 آخر سوره)
4. سورة علق (آیه 19 آخر سوره)
سوره هایی كه سجده مستحبی دارند:
1. سورة اعراف (آیه 206 آخر سوره)
2. سورة رعد (آیه 15)
3. سورة نحل (آیه 49 و 50)
4. سورة بنی اسرائیل (آیه 107 تا 109)
5. سورة مریم (آیه 58)
6. سورة حج (آیه 18)
7. سورة حج (آیه 77)
8. سورة فرقان (آیه 60)
9. سورة نمل (آیه 25 و 26)
10. سورة ص (آیه 24)
11. سورة انشقاق (ایه 21)
برادر گرامی! چنانچه باز هم در مورد سوالی که طرح نموده اید نیاز به توضیح بیشتر بود در کلوب مرکز ملی پاسخگویی در خدمتتان هستیم
http://www.cloob.com/clubname/pasokh
موفق باشید.
پاسخگوی قرآنی.0%


سوره های قران بر چه اساسی نامگذاری شده اند و ترتیب فعلی سوره


مشخصات سوال
hamiiiiidنام : مهرداد الفامتیاز : 90درصد بهترین پاسخ : 0%مهرداد الف (10)i

3 مهر 87 - 11:19سوره های قران بر چه اساسی نامگذاری شده اند و ترتیب فعلی سوره ها در كتاب موجود بر اساس چیست؟تاریخ ایجاد سوال : 3 مهر 87 (11:19)تاریخ بسته شدن سوال : 19 مهر 87تعداد بازدید :229تعداد پاسخ ها : 9طبقه بندی : مذهبی » قرآنی- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
سوره های قران بر چه اساسی نامگذاری شده اند و ترتیب فعلی سوره ها در كتاب موجود بر اساس چیست؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
moojooliنام : مجتبی مامتیاز : 1352درصد بهترین پاسخ : 46%مجتبی م (7)i

87/7/3 (11:54)سلام حمید جان.
بیشتر دانشمندان علوم قرآن عقیده دارند که نام های سوره های قرآن کریم توقیفی است و اجتهاد را در آن نقشی نیست و برای مستدل ساختن دیدگاه خویش به احادیثی از رسول خدا(ص) استناد می جویند که در آنها نام سوره ها مذکور است چنان که در حدیث مشهوری آمده است که آن حضرت به محض نزول آیه یا آیاتی فرمان می داد که آن را در جایگاهش در فلان سوره بنویسند (معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، مؤسسه التمهید، ص 112 ؛ حجتی، محمد باقر، تهران، دفتر نشر اسلامی، 1376، چاپ نوزدهم، ص 98).
پس از وفات پیامبر اکرم(ص) در طی مرور زمان، هر سوره و حتی بسیاری از آیات به خاطر خصوصیات و مزایا و یا به جهت مشتمل شدنشان بر موضوع خاصی دارای عناوینی و اسم های دیگری از جانب دانشمندان شدند.
البته به نظر علامه طباطبایی بسیاری از نام های سوره ها، در زمان پیامبر اکرم بر اثر کثرت استعمال تعیین پیدا کرده و هیچ گونه جنبه توقیف شرعی ندارد. ایشان در رابطه با نامگذاری سوره های قرآنی معیارهای زیر را ارایه دادند:
1. تسمیه سوره را گاهی با اسمی که در آن سوره واقع شده یا با موضوعی که در آن سوره از آن بحث شده در نظر می گیرند مثلا نامگذاری سوره نساء به اعتبار بیان احکام زنان در آن و سوره مائده به لحاظ سخن رفتن از مائده آسمانی در آن و سوره انعام به جهت سخن از چهارپایان و سوره نحل به علت تکیه بر زنبور عسل و سوره نمل به خاطر به میان آمدن مورچگان در آن است.
2. گاهی جمله ای از اول سوره را معرف و نام آن سوره قرار می دهند چنان که گفته می شود سوره «اقرا بسم ربک»، «انا انزلناه» و «لم یکن» و نظایر آنها.
3. گاهی با وصفی که سوره دارد به معرفی آن می پردازند. مثلا سوره حمد به مناسبت این که در اول قرآن گذاشته شده فاتحه الکتاب و به مناسبت هفت آیه بودنش سبع مثانی نامیده می شود و یا سوره «قل هو الله» به لحاظ این که مشتمل بر توحید خالص است سوره اخلاص و به جهت این که خدای تعالی را توصیف می کند «سوره نسبه الرب» نامیده می شود.
4. گاهی تسمیه سوره به لحاظ نوع حروف مقطعه موجود در آن است مانند: سوره «ق، ص، حمسق» و... حاصل سخن این که درباره نام گذاری سوره بایستی گفت این عمل به صورت طبیعی شکل گرفته و نمی توان گفت به دستور رسول الله(ص) می باشد و برای همین نکته است که بسیاری از سوره ها بیش از یک اسم دارند مانند بقره آل عمران نحل توبه غایشه و...
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
1. طباطبایی، محمد حسین، قرآن در اسلام، ص 147، دفتر انتشارات اسلامی
2. زرکشی البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 339، انتشارات دارالکتب العلمیه
ترتیب سوره ها:
درباره نظم و ترتیب سوره ها، میان اهل نظر اختلاف است. سید مرتضی علم الهدی و بسیاری از محققان، بر آنند که قرآن همچنان که هست، در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) شکل گرفته است.
اما بیشتر تاریخ نویسان براساس روایات وارد شده در این باره، بر آنند که جمع و ترتیب سوره ها پس از وفات پیامبر اکرم(ص) به دست اصحاب ایشان صورت گرفت (معرفت، محمد هادی، تاریخ قرآن، انتشارات سمت، ص 84).
امیدوارم جواب سوالتو گرفته باشی دوست من. یا علی..75%بهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
p_ahkamنام : احکام پاسخگوامتیاز : 1726درصد بهترین پاسخ : 48%احکام پاسخگو (504)i

87/7/5 (03:10)با سلام
دوست عزیز
قراین و شواهدی در دست است كه نشان می‏دهد نام سوره‏های قرآن توسط پیامبر (ص) اعلام می‏گردیده است.اشتهار برخی از سوره‏ها در عصر پیامبر (ص) و نیز نام برده شدن آنها در اخبار رسیده از آن حضرت، شاهدی كافی بر اینادعاست. این نام گذاری خود از جنبه‏های بدیع قرآن است زیرا هیچ كتابی نه قبل و نه بعد از قرآن بدین شكل كاملاًابتكاری و عجیب و معنادار نام گذاری نشده است. اگر نام‏های سوره‏های قرآن را طبقه‏بندی كنیم می‏توان ادعا كرد كه چهارچوب مضامین و رهنمودها و محتوای قرآن را ترسیم می‏كند.
در یك طبقه‏بندی كلی یك قسم از نام‏ها تاریخی، قسم دیگر عقیدتی و قسم دیگر نیز طبیعات است كه هر كدام نیززیرمجموعه‏ای را در خود جای می‏دهند. امید است با تأمّل بیشتر در نام‏های سوره‏های قرآن، شما نیز پیام‏های جدیدی از آن دریافت نمایید.
در مورد ترتیب
ترتیب موجود سوره‏های قرآنی ـ كه از سوره حمد شروع می‏شود و به سوره الناس ختم می‏گردد قطعاً با ترتیب نزول آنها هماهنگی ندارد؛ زیرا بسیاری از سوره‏هایی كه در مكه و در آغاز بعثت نازل شده است، اكنون از جهت ترتیب در پایان قرآن قرار گرفته و بر عكس بسیاری از سوره‏های مدنی در اول یا وسط قرآن قرار گرفته است. تقریباً می‏توان گفت ترتیب موجود سوره‏های قرآن برعكس ترتیب نزول آنها می‏باشد و ابتدا سوره‏های طولانی آمده است و در آخر،سوره‏های كوتاه كه نوعاً مكی هستند ختم می‏شود، ولی مسئله این است كه آیا ترتیب كنونی سوره قرآن به دستور پیامبر(ص) انجام گرفته یا با اجتهاد دو رأی صحابه بعد از پیامبر(ص) بوده است؟ نظر اكثر محققان بر آن است كه ترتیب موجود، امر توقیفی است؛ یعنی، از جانب خدا و به دستور پیامبر(ص) انجام شده است و مؤید آن روایتی است از ابی بن كعب كه گفت: روزی رسول خدا(ص) مرا احضار كرد و فرمود: جبرئیل مرا مأمور ساخته تا بر تو درود وتهنیت بگویم و قرآن را بر تو بخوانم... و سپس رسول خدا(ص) به بیان فضیلت سوره‏های قرآنی به ترتیب موجود درقرآن از سوره حمد تا الناس پرداخت
http://www.cloob.com/clubname/pasokh
التماس دعا
.0%دیگر پاسخ ها
kuyeyarنام : خادم امتیاز : 366درصد بهترین پاسخ : 26%خادم (162)i

1.    87/7/3 (12:08)از حدیث ثقلین آنجایی که حضرت فرموده اند کتاب الله و عترتی، برداشت می شود که قرآن یعنی کتاب خدا در زمان خودپیامبر اکرم(ص) جمع آوری شده است..8%
hamed143نام : حامد حیدریامتیاز : 1210درصد بهترین پاسخ : 17%حامد حیدری (18)i

2.    87/7/3 (15:32)پاسخ 1.10%
ghesso_66نام : گل گیسوامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%گل گیسو (5)i

3.    87/7/5 (08:56)سلام
امیدوارم که در این روز ها حالتون خوب باشه.
راستش تا آن جایی که من اطلاع دارم اسامیسوره های قرآنی بیشتر براساس موضوعی که در آن سوره مطرح شده انتخاب شده است مثلا در سوره عنکبوت خدا اشاره به خانه ای که عنکبوت برای ساخت آن خیلی زحمت می کشد در صورتی که همین خانه بر اثر یک باد از بین می رود اشاره می کنه و آن را سرمشق انسانهای متفکر قرار می ده .
در سوره مریم و یونس و محمد و ... که بر اساس نام اشخاص است خداوند زندگی آن های را به مردم گوش زد می کند ولی راستش باید بگم که سوالت خیلی خوب بود.
موفق و پیروز باشی..0%
artwooferنام : حمیدرضا ذوالفقار امتیاز : 141درصد بهترین پاسخ : 18%حمیدرضا ذوالفقار (468)i

4.    87/7/6 (10:42)ترتیب اصلی سوره های قران در کتاب دست نویس حضدت علی می باشد که هنگان ارائه با مخالفت مردم رو به رو شده است و این قرآن دست حضرت حجت است ..2%
soleimanrezaieنام : اشراق رامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%اشراق ر (163)i

5.    87/7/10 (10:24)ترتیب سوره‌ های قرآن

در یكی از بحثهای گذشته اجمالاً به این نتیجه رسیدیم كه ترتیب موجود سوره‌ های قرآنی ـ كه از سوره «حمد» آغاز می‌شود، و به سوره «الناس» انجام می‌گیرد ـ قطعاً با ترتیب نزول آیات و سور، در قرآن مدون، فراهم گشت، چون طبق همه روایاتی كه محدثین اهل سنت و شیعه نقل كرده‌اند. قرآن كریم بترتیب قرآن موجود، نازل نشده بود، بلكه بدینصورت ترتیب نزول آنرا یاد كرده‌اند: سوره علق، سوره ن، سوره مزمل، سوره مدثر… (الاتقان ج 1 ص 42. مجمع البیان ج 10 ص 305. سفینه البحار ج 2 ص 421).
اگر ما طبق برخی از احادیث، سوره حمد را نخستین سوره‌ای بدانیم كه در مكه نزول یافته، مسلماً سوره بقره و اكثر سور طوال ـ كه در نیمه اول قرآن قرار دارد ـ مدنی هستند، چنانكه اكثر سور كوتاه قرآن مكی است. و تقریباً ترتیب موجود در قرآن، بعكس ترتیب نزول آن می‌باشد.
مسئله‌ این است كه آیا ایجاد تغییر در ترتیب نزول قرآن، بدستور خود پیغمبر (صلی الله علیه و آله) انجام گرفته است، یا اجتهاد و رأی صحابه در بوجود آمدن ترتیب كنونی دخالت داشته است؟ یعنی آیا صحابه، بهنگام جمع آوری قرآن طبق اشاره پیغمبر (صلی الله علیه و آله) سوره‌های قرآن را مرتب ساختند، یا آنكه مطابق ذوق و سلیقه شخصی خود، ترتیب موجود رادر سوره‌ های قرآن بوجود آورده‌ان؟ و بعبارت دیگر آیاترتیب سوره ‌های قرآن، اجتهادی است. یا توفیقی؟
برای پاسخ به چنین مسئله‌ای ناگزیریم مختصری از آراء و ادله محققان اسلامی را در مورد ترتیب موجود سوره‌ های قرآن یادآور شده سپس درباره آن اظهار نظر كنیم.

ادله اجتهادی بودن ترتیب موجود سوره‌ های قرآن

اكثر دانشمندان علوم قرآنی برآنند كه ترتیب موجود سوره‌های قرآن، اجتهادی است، یعنی این ترتیب بوسیله صحابه و پس از وفات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) ـ طبق ذوق و سلیقه و رأی آنها ـ بوجود آمد.
قاضی ابوبكر باقلّانی در یكی از دو رأی خود این نظریه را ترجیح داده است.
ابن فارس می‌گوید: دو نوع ترتیب و تنسیق در قرآن انجام گرفته است: یكی ترتیب آیات در سوره‌ ها كه توفیقی بوده، و بر طبق دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) صورت گرفت. و دیگر، ترتیب سوره‌ ها، كه این همه را صحابه پیغمبر بعهده گرفته و سوره ‌های قرآن را بر حسب رأی و نظر خود مرتب ساختند. دلیل این مطلب، اختلاف مصاحف صحابه می‌باشد، چون این مصاحف از لحاظ ترتیب سوره ‌ها متفاوت می‌باشند. برخی از صحابه سور و آیات قرآن را بر حسب نزول انها مرتب ساختند مانند مصحف علی (علیه السلام) كه بدینصورت مرتب گشت: سوره اقرء، المدثر، ن، المزمل، تبت، تكویر … و بهمین ترتیب در مصحف علی(علیه السلام) سور مكی پیش از سور مدنی قرار دارد، در حالیكه مصحف عبدالله بن مسعود بدینصورت بوده است: سوره بقره، آل عمران، نساء … كه از لحاظ ترتیب سور، بشدت با ترتیب مصحف علی )علیه السلام( متفاوت بود.
و همچنین میان مصاحف صحابه دیگر تفاوت در ترتیب سور دیده می‌شود و حاكی از آنست كه ترتیب سور را اجتهادی می‌داند، و دلیل او نیز اختلاف مصاحف صحابه می‌باشد (البرهان ج 1 ص 262). حتی ابن اشته دركتاب المصاحف خود آورده كه ترتیب سوره ‌های «سبع طوال» و تعاقب و ترتیب آنها بدستور عثمان انجام گرفته است، لذا سوره انفال و سوره توبه در اعداد «سبع طوال» و قرین هم قرار گرفته و با «بسمله» میان انها فاصله نیفتاده است ( الاتقان ج 1 ص 107).
مرحوم محدث نوری نیز می‌نویسد، یكی ار ادله اجتهادی بودن ترتیب آیات و سور قرآن موجود، ترتیب مصحف امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است كه آنحضرت در مصحف خود آیات مكی را بر مدنی و آیات منسوخ را بر ناسخ مقدم داشت (فصل الخطاب ص 97، 98).
این ادله و شواهد و سایر ادله دیگر ـ كه ما بمنظور رعایت اختصار از همه آنها یاد نكردیم ـ نشان می‌دهد كه ترتیب سوره ‌ها در قرآن موجود، طبق رأی و سلیقه صحابه پدید آمده است. ولی آیا می‌توان بدون مطالعه و بررسی دلیلهای مخالف، این نظریه را پذیرفت؟ لذا ما نظریه دیگران را نیز همراه با دلیل آنان ذكر می‌كنیم.

ادله توقیفی بودن ترتیب موجود سوره ‌های قرآن

رأی دیگر در ترتیب سور قرآن، توفیقی بودن آنست، چنانكه كرمانی در كتاب «البرهان» خود می‌گوید: ترتیب سور قرآن ـ بگونه‌ای كه در دسترس ما است ـ در لوح محفوظ نیز بهمین قرار بوده است. و بهمین ترتیب پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) قرآن را بر جبرائیل عرضه می‌داشت و در سالی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رحلت كرد، طبق همین ترتیب موجود، مجموع قرآن را دوباره بر جبرائیل (علیه السلام( عرضه داشت، و آخرین آیه‌ای كه بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نازل گردید آیه: «وَاتَّقوا یَوماً تُرجَعونَ فیهِ اِلیَ اللهِ…» است كه جبرائیل اشاره كرد كه آنرا میان دو آیه دین و ربا قرار دهند (الاتقان ج 1 ص 107).
نیشابوری در تفسیر خود با صراحت بیشتری یادآور می‌شود كه در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرآن جمع‌آوری شده بود، زیرا آیه‌ای نازل نگردید جز آنكه پیامبر (صلی الله علیه و آله) به كاتبان وحی دستور می‌داد تا آنرا در جای مشخصی از قرآن بگذارند. و نیز سوره‌ای نزول نمی‌یافت مگر آنكه به نویسنده وحی می‌فرمود: آنرا در كنار فلان سوره قرار دهد. چنانكه ابن عباس همین موضوع را یادآور شده است كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) پس از نزول هر سوره، كاتب وحی را احضار می‌فرمود و به او می‌گفت: این سوره را در فلان محل قرار دهد كه خود پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نیز از آن محل نام می‌برد.
حتی نیشابوری معتقد به جمع و ترتیب قرآن در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بوده، منتهی یادآور می‌شود كه این سوره‌ها بطور منظم میان دَفَّتین قرار نگرفت و بصورت مصحف درنیامد. همو سپس می‌گوید: هر كسی معتقد باشد كه ترتیب موجود سور قرآن از كارهای عثمان است كتاب خدا را از حجیت ساقط كرده و به تصحیف و تحریف آن معتقد گشته است (الاتقان ج 1 ص 107).
حتی در برخی از مصادر علوم قرآن با لحن رساتر و قاطع‌تری مسئله فوق مورد تأیید قرار گرفته است باین معنی كه می‌گویند آیات و سور قرآن، در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرتب گشت. علیهذا باید ترتیب سور قرآن را توفیقی دانست نه اجتهادی، زیرا بدون تردید، قرآن همزمان باید ترتیب سور قرآن را توفیقی دانست نه اجتهادی، زیرا بدون تردید، قرآن همزمان با حیات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گردآوری شد، باین دلیل كه خود پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب او اولاً بعضی از سور قرآن را در نماز قرائت می‌كردند و حتی فضیلت قرائت بسیاری از سور را بیان كرده و روش ختم قرآن و مدتی را كه این ختم باید در آن مدت انجام می‌گرفت مشخص فرمود. و این مطلب نشانه آنست كه سور قرآن در عصر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) منظم گردید، ولی هنوز بصورت مصحفی درنیامد. و بعدها چون قرّاء و حفاظ قرآن، ترتیب مذكور را در قرائت قرآن رعایت نمی‌كردند بهمین جهت عثمان درصدد برآمد سور قرآن را بترتیبی كه در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فراهم آورده بود در مصحفی گرد آورد. در این سخن اضافه شده است: آنانكه مدعی هستند كه مصاحف صحابه در ترتیب سور، متفاوت بود، از نوآورانی هستند كه می‌خواهند با اظهار مطلب دیگری، خویشتن را معروف سازند.
یكی از ادله دیگر بر توفیقی بودن ترتیب موجود در سور قرآنی، روایتی است كه از اُبَیِّ بن كعب نقل شده است. وی گفته بود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرا احضار كرد و فرمود، جبرائیل مرا مأمور ساخت كه به تو درود و تهنیت گفته و قرآن را بر تو بخوانم، ابی عرض كرد: پدر و مادرم فدای تو باد، مرا به ثواب و فضیلت قرآن آگاه فرما. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به بیان ثواب قرائت سور می‌پردازد و از سوره «فاتحه» آغاز فرموده و بترتیب، ثواب قرائت سوره ‌ها را تا آخرین سوره: (الناس) ذكر می‌كند (مقدمتان ص 64 ـ67).
از محققین معاصر ـ كه بیش از هر كسی در توفیقی بودن ترتیب سور قرآن پافشاری می‌كند ـ دكتر صحیحی صالح می‌باشد كه ادله و شواهد فراوانی در این زمینه آورده، و اقوال مخالفین را رد، و یا توجیه می‌نماید (مباحث فی علوم القرآن ص 69 ـ 74).

رأی سوم در ترتیب موجود سوره‌های قرآن ـ یا ـ عقیده نگارنده
باید بر این دو رأی، نظریه دیگری را در ترتیب سور قرآن یاد آور گردید ـ كه حد وسط دو رأی قبلی می‌باشد ـ و آن این است كه ترتیب موجود در بخش عمده‌ای نزدیك به تمام سور قرآن توفیقی است، و ترتیب بخشی اندك طبق رأی و اجتهاد صحابه انجام گرفته است:
ابن عطیه می‌نویسد: ترتیب بسیاری از سور قرآن مانند: «سبع طوال»، «حوامیم» و «مفصل» در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مشخص گردید، و ترتیب بقیه سور قرآن و تنظیم آنها در عهده مسلمین گذارده شد (مقدمتان ص 276).
باید پس از ذكر آراء مذكور، مسئله‌ای را كه خالی از ارتباط با موضوع بحث ما نیست بمیان آوریم كه ترتیب سور در قرآن موجود ـ كم و بیش ـ بهمان ترتیبی است كه در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فراهم آمده است زیرا بسیاری از مدارك شیعی و اهل سنت، وجود چنین ترتیبی را ـ بطور نسبی ـ در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تأیید می‌كند. و در احادیث، اشاراتی دیده می‌شود كه رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) به چنین ترتیب در سطح بسیاری از سور قرآن اشاره فرمود، منتهی باید گفت كه ترتیب همه سور مانند ترتیب آیات، توفیقی نبوده بلكه در ترتیب بعضی از سور احتمالاً رأی و نظر صحابه دخیل بوده است.
مطلب دیگری كه اجتهادی نبودن ترتیب موجود را در قرآن تأیید می‌كند این است كه قرآن كریم ـ با همین ترتیب ـ مورد تأیید صحابه و ائمه شیعه قرار گرفته، و تمام فرق مسلمین عملاً و قرائهً پای‌بند به چنین ترتیبی بوده و هستند. و اگر خلاف این ترتیب، مورد نظر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌بود، تاكنون آثاری از آن بدست می‌آمد، و یا دانشمندان اسلامی، ما به قرآنی دیگر ـ كه با ترتیبی دیگر ـ سور آن مرتب شده بود، رهنمون می‌شدند. و نیز درمیان تمام مصاحفی كه هم اكنون موجود است و از اوائل اسلام تا كنون بجای مانده، قران و مصحفی تا بحال دیده نشده است كه سور آن برخلاف ترتیب موجود، منظم شده باشد، تا مأمور به رعایت چنان ترتیبی باشیم.
علاوه بر این، بسیاری از مفسِّرین شیعه و اهل سنت در روابط بسیاری از سور قرآن نسبت به همدیگر بحث كرده‌اند كه حاكی از وجود چنان ترتیبی در اكثر سور، همزمان با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده است (برای نمونه بنگرید به آخر و پایان تفسیر بسیاری از سور در قرآن در: تفسیر مجمع البیان طبرسی، مفاتیح الغیب امام فخرالدین رازی، روض الجنان ابوالفتوح رازی، و تفاسیر دیگر).
ما چند نمونه در این مورد ذكر می‌كنیم كه نمایانگر اصالت ترتیب موجود در بسیاری از سور در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‌باشد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند بجای تورات «سبع طوال = سوره بقره تا سوره توبه» و بجای زبور «مئین = سوره بنی اسرائیل تا سوره مؤمنون» - طبق ترتیب موجود ـ و بجای «انجیل» «مثانی= سوره‌هایی كه پس از «مئین» قرار گرفته است» اعطا فرمود، و خداوند با اعطاء «مفصل = تمام سوری كه دارای حم است» مرا بر دیگران فضیلت داد (رك: مجمع البیان ج 1 ص 14: مقدمتان ص 235. روض‌الجنان ج 1 ص 11. الاتقان ج 1 ص 89. سفینه البحار ج 2. ص 422).
این سور یاد شده در این حدیث بترتیب، در قرآن موجود نیز پی هم قرار گرفته‌اند.
و یكی از شواهدی كه توفیقی بودن ترتیب كنونی بسیاری از سور قرآن را تأیید می‌نماید، این است كه سوره ‌های «مفصل = حوامیم و طواسین» پی در پی قرار گرفته‌اند، در حالیكه سور «مسَّبّحات» همگی بترتیب، كنار هم قرار ندارند، بلكه سور دیگری درمیان آنها قرار گرفته است. و نیز میان «طسم» در سوره شعراء و «طسم» و در سوره قصص، سوره «طس» فاصله شده است در حالیكه سوره «طس» از آندو كوتاهتر است، و مطابق ذوق و سلیقه باید اول، سور «مسبحات» ـ بدون فاصله سوره‌ای میان آنها ـ در كنار هم قرار گیرند. و طس نیز بعد از دو طسم مذكور، مرتب گردد، یعنی بعد از سوره قصص واقع شود.
علاوه بر همه این مطالب، در روایت زید بن ثابت كه می‌گفت: «كنّا عِندَ رَسولِ الله نؤلِّف القرآنَ مِنَ الرِّقاعِ» مطلبی است كه مجود ترتیب سور را در زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) اجمالاً اثبات می‌كند. و بالاخره ذوق و سلیقه در ترتیب تمام سور قرآن، نقشی نداشته است. ولی احتمالاً در ترتیب اندكی از سور بی‌دخالت نبوده است، چنانكه گویند: سور و آیات قرآن در عهد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) طبق ترتیب موجود بوده، جز سوره انفال و برائت كه بدستور عثمان در كنار هم قرار گرفته‌اند و «قرینتین» نام یافتند (الاتقان ج 1 ص 107).
.2%
shah_artoorنام : علی رزاق پورامتیاز : 122درصد بهترین پاسخ : 0%علی رزاق پور (8)i

6.    87/7/15 (18:05)با سلام
به صورت حروف عربی نوشته شده است..0%
khalvat_neshinنام : خلوت نشین امتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%خلوت نشین (0)i

7.    87/7/18 (22:35)همانطور که میدونیم قرآن دوبار بر پیامبر (ص) نازل شده! نزول دفعی و نزول تدریجی...
نزول تدریجی که در طی 23 سال رسالت این حضرت نازل شده!اما نزول دفعی مربوط به دوران قبل از رسالت و چهل سالگی حضرت رسول(ص) در یک شب قدر صورت گرفته است. ترتیب فعلی سوره های قرآن براساس نزول دفعی است نه نزول تدریجی!.0%


آیاتی که سجده دارند رو چگونه میشه سجده اش رو به جا آورد؟


مشخصات سوال
parisa_nstنام : پریسا میلانیامتیاز : 153درصد بهترین پاسخ : 0% پریسا میلانی (89)i

4 اسفند 86 - 07:25آیاتی که سجده دارند رو چگونه میشه سجده اش رو به جا آورد؟ اطلاعات بیشتر : باید کل آیه رو تو سجده بخونیم؟

یا اینکه آیه رو بخونیم بعد سجده کنیم؟تاریخ ایجاد سوال : 4 اسفند 86 (07:25)تاریخ بسته شدن سوال : 15 اسفند 86تعداد بازدید :310تعداد پاسخ ها : 24طبقه بندی : مذهبی » قرآنی- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
آیاتی که سجده دارند رو چگونه میشه سجده اش رو به جا آورد؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
p_quraniنام : قرآن پاسخگوی قرآنیامتیاز : 1738درصد بهترین پاسخ : 52%قرآن پاسخگوی قرآنی (289)i

86/12/7 (23:24)بنام خدا
با عرض سلام وآرزوی توفیقات الهی
اگر انسان آیه 62 والنجم، 19 علق، 16 الم تنزیل و 38 حم سجده را بخواند یا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آیه باید فوراً سجده كند و اگر فراموش كرد هر وقت یادش آمد باید سجده كند. هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذكر نگوید كافی است وگفتن ذكر مستحب می‏باشد؛ ولی بهتر است بگوید: »لا اله الا الله حقا حقا × لا اله الا الله ایمانا و تصدیقا × لا اله الا الله عبودیتا و رقا × سجدت لك یا رب تعبدا و رقا × لا مستنكفا و لا مستكبرا × بل انا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجی»
موفق باشید.12%بهترین پاسخ
silase_shogaنام : امتیاز : 110درصد بهترین پاسخ : 33%Salman Fatemi (46)i

86/12/11 (13:28)با سلام خدمت دوست گرامی : دوستان گرامی دیگه زحمت کشیدن جواب هایی دادن که من تکرار نمی کنم فقط یه بخشی رو اضافه می کنم .

چهار آیه از چهار سوره قرآن سجده واجب دارند که عبارتند از:

الف: سوره نجم آیه آخر 62.

ب: سوره علق: آیه آخر 19.

ج: سوره سجده (الم تنزیل) آیه 15.

د: سوره فصلت آیه 37.

احکام وشرایط خاصّ آنها به این صورت است که:

اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود (به گوش او بخورند بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند.

آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید احتیاطا سجده کند.

سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد.

شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد.

در سجده واجب قرآن نمی‏شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است لازم نیست مراعات کنند.

ذکر گفتن در این سجده لازم نیست ، بلکه مستحب است و هر ذکری بگوید کافی است.

سوره های سجده دار را نباید در نماز خواند و موجب بطلان نماز می شود.

بر فرد جنب و حائض حرام است که حتی یک آیه و کلمه از این سوره ها را قرائت کند چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.





توضیح المسائل(المحشی للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 595 مسأله 1097.

تحریر الوسیله امام خمینی(ره) ج 1،ص169.

تحریر الوسیله امام خمینی(ره) ج 1،ص40.
.0%دیگر پاسخ ها12
maede_hنام : مائده ایرانیامتیاز : 762درصد بهترین پاسخ : 31%مائده ایرانی (69)i

1.    86/12/4 (08:04)سلام دوست خوبم.
نه عزیز! لازم نیست کل آیه رو در سجده بخونی.
شما وقتی که به آیه ای رسیدی که سجده داره، باید آیه رو تا آخر بخونی و بعد به سجده بری. در ذکر سجده هم یه ذکر خاص است که باید بگی. اون ذکر هم اینه:
لااله الاالله حقاً حقاً
لااله الاالله عبودیتاً و رقاً
لااله الاالله ایماناً و تصدیقاً
سجدت لک یا رب عبدت و رقاً(سجده کردم برای تو خداوندا در حال بندگی)
و بعد سر از سجده بر می داری و ادامه سوره رو می خونی
البته بعضی می گن باید سجده رو در حالتی که نماز می خونی انجام بدی. منظورم اینه که اگه باید توی نماز موهات پیدا نباشه یا حتما وضو داشته باشی،(و پاک هم باشی) موقع انجام اون سجده هم همینطور باشی!
موفق باشی.
.36%
a_h_315نام : Monsieur Amir !!امتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%Monsieur Amir !! (8)i

2.    86/12/4 (08:08)ابتدا آیه را خوانده و سپس در سجده رفته و می خوانیم :لااله الاالله حقاحقا لااله الاالله ایماناوتصدیق لااله الاالله عبودیتاو رقا سجدت لك یارب تعبد و رقا.4%
sahel1978نام : امیر جامتیاز : 109درصد بهترین پاسخ : 20%امیر ج (1)i

3.    86/12/4 (08:10)برای این نوع سجده ( آیات قرانی) وضو لازم نیست و در هر شرایطی كه باشید باید سجده را انجام دهید یعنی چه مهمان باشی یا مهمان داشته باشی یا بیرون منزل باشی یا سر كار باشی پاك باشی ( از نظر زنانگی ) یا نباشی فرقی نمیكند باید با شنیدن یا خواندن ( ادای صوت از دهان ) 4 آیه سجده دار بلافاصله یك سجده بعمل آوری ( به زمین بیفتی ) در سجده میتوانی بگوئی:
لااله الا الله حقاٌحقاٌلااله الا الله ایماناٌو تصدیقاٌلااله الا الله عبودیه و رقاٌ...............در آخر اكثر قران ها آمده و یا همان ذكر سجده نماز زا بگوئی: سبحان ربی اعلی و بحمده و یا الحمدالله و یا صلوات بخوانی لازم نیست خود آیه سجده را بخوانی یعنی اصلاٌ نباید بخوانی خلاصه در سجده واجب برای آیات سجده دار هرچه دال تنگت می خواهد بگو - التماس و دعا.14%
mahdanaنام : غلامرضا صفائیامتیاز : 19747درصد بهترین پاسخ : 33%غلامرضا صفائی (151)i

4.    86/12/4 (10:01)دوست خوبم لازم نیست حتما ذکر بگی همین که اطاعت امر کرده و سر بر سجده بگذاری کافیه بقیه مستحب هستند/////////.22%
moeinjjنام : moein ebrahimyامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%moein ebrahimy (0)i

5.    86/12/4 (15:46)lهیچ لازم نیست كه رو به قبله باشی وكل آیه رو بخونی مثل سجده درنمازمیگی........2%
mohamadsa_irنام : محمد صادق ایران نژادامتیاز : 124درصد بهترین پاسخ : 17%محمد صادق ایران نژاد (27)i

6.    86/12/4 (23:55)سلام دوست عزیز
تو وقتی که ایه رو خوندی حتما باید به سجده بری و اگه ذکری هم نگی اشکال نداره فقط مهم اینه که به سجده بری ولی فکر کنم همین ذکری که دوستان گفتند رو هم اگه بگی بهتره لااله الاالله حقاً حقاً.....
التماس دعا.4%
samaarنام : آرزو یثربیامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%آرزو یثربی (24)i

7.    86/12/5 (11:09)سلام نه لازم نیست ایه را در سجده بخوانی حتی اگر جایی بودی كه امكان سجده نداشتی میتوانی قضایش را به جا بیاور یعنی سربه سجده بزاری وذكر سجده رابگی ولی بهتر اینه كه در همون موقع به جا بیاری ذكر سجده راهم كه بچه ها برات نوشتن.0%
amoo_changizنام : صادق کریمیامتیاز : 140درصد بهترین پاسخ : 13%صادق کریمی (2)i

8.    86/12/5 (11:27)هر وقت آیه رو خوندی تموم شد باید سجده کنی. همینکه سر رو مهر بذاری بسه. میتونی هر ذکری خواستی بگی یا نگی. اگه قبلا آیه رو خونده باشی ولی تا حالا سجده نکردی باید الان سجده کنی..2%
navid_imaniنام : نوید ایمانیامتیاز : 1درصد بهترین پاسخ : 5%نوید ایمانی (0)i

9.    86/12/5 (22:57)نه عزیز من کافیه به سجده بری و یک صلوات بفرستی .2%
z1s1aنام : گل رز رزامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%گل رز رز (4)i

10.    86/12/6 (06:22)سلام دوست من لازم نیست ایه در سجده خوانده شود بلكه بعد از خواندن ایه سجده دار كه در چهار سوره فصلت سجده و نجم وعلق امده است سجده میكنیم اگر ذكر مخصوص را بلد بودی كه می خوانی لااله الاالله حقاً حقاً
لااله الاالله عبودیتاً و رقاً
لااله الاالله ایماناً و تصدیقاً
سجدت لك یا رب تعبدا و رقا و اگر هم نتونستی یك صلوات و یا هر ذكری دیگری می گویی توجه داشته باش كه نفس سجده واجبه و اذكار آن مستحبه . حتی میشه بدون اینكه ذكری بگی فقط به سجده بری و همین كافیه..0%
ahmadslنام : احمد سوریامتیاز : 102درصد بهترین پاسخ : 0%احمد سوری (7)i

11.    86/12/6 (17:54)اول آیه رو می خونی و یا حتی می شنوی بعد به سجده می روی (مهم نیست وضو داری رو به قبله هستی پاک هستی یا نه) در سجده هم همون طور که بقیه گفتن می تونی این ذکر رو بگی:
لااله الاالله حقاً حقاً
لااله الاالله عبودیتاً و رقاً
لااله الاالله ایماناً و تصدیقاً
سجدت لک یا رب عبدت و رقاً
ویا همون ذکری که تو نماز می گی و یا صلوات.موفق باشی.0%
mohabbat121نام : محبت وفاداریامتیاز : 102درصد بهترین پاسخ : 0%محبت وفاداری (2)i

12.    86/12/7 (03:32)نه عزیز! لازم نیست کل آیه رو در سجده بخونی.
شما وقتی که به آیه ای رسیدی که سجده داره، باید آیه رو تا آخر بخونی و بعد به سجده بری. در ذکر سجده هم یه ذکر خاص است که باید بگی. اون ذکر هم اینه:
لااله الاالله حقاً حقاً
لااله الاالله عبودیتاً و رقاً
لااله الاالله ایماناً و تصدیقاً
سجدت لک یا رب عبدت و رقاً(سجده کردم برای تو خداوندا در حال بندگی)
و بعد سر از سجده بر می داری و ادامه سوره رو می خونی.0%
giskanنام : اسماعیل امیریامتیاز : 111درصد بهترین پاسخ : 2%اسماعیل امیری (24)i

13.    86/12/7 (11:25)دوست عزیز : سلام .آیات سجده دار در صورت قرایت توسط شخص و یا شنیدن با قصد سجده واجب دارند كه بعد از اتمام آیه سجده بجا اورده و ذكر خاصی ندارد میتوان الحمدلله گفت ویا از ذكر معروف كه در رساله ها آمده استفاده كرد..0%
sadeghi512نام : محمد علی صادقیامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%محمد علی صادقی (24)i

14.    86/12/7 (16:40)پاسخ شما در این وبلاگ:

www.mouood213.blogfa.com.2%
mojtaba_14248نام : مهدیامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0% مهدی (5)i

15.    86/12/10 (17:54)با مراجعه به رساله در قسمت سجده کاملتر آن را توضیح داده است . .0%
hoseineنام : سجاد رضاییامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%سجاد رضایی (18)i

16.    86/12/10 (21:14)خیلی راحت ایه که تمام شد ذکر سجده را از هر طرف که باشد بجا می اوری رو به قبله بودن مهم نیست وهر ذکری هم بگی زیاد مهم نیست.0%
rahgozar1363نام : رهگذر (ر)امتیاز : 64درصد بهترین پاسخ : 16%رهگذر (ر) (0)i

17.    86/12/11 (00:23)سلام.باید آیه رو بخونید بعد سجده برید لازم هم نیست چیزی در سجده بگید ولی بهتره ذکری مثل سبحان ربی العلی و بحمده و یا امثال اینها بگید.سوره های سجده دار هم: سجده .فصلت .نجم.علق هستند..0%
mehdisarhaddiنام : مهدی سرحدیامتیاز : 133درصد بهترین پاسخ : 27%مهدی سرحدی (81)i

18.    86/12/11 (03:18)علاوه بر توضیحات دوستان، باید یادآور بشم که در قرآنهای استاندارد ( خط عثمان طه) کلمه ای رو که بعد از خواندن آن باید سجده را انجام دهیم با علامتی شبیه محراب کوچک (قبل از شماره آیه) مشخص کرده اند..0%
amir504نام : امیر زرینیامتیاز : 99درصد بهترین پاسخ : 0%امیر زرینی (0)i

19.    86/12/11 (14:52)سلام دوست عزیز.اول شما ایه ای كه سجده دارد تا اخر میخونی بعد كه تموم شد دو بار سجده میری.0%
aliaqeel2000نام : دیود ویاامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%دیود ویا (11)i

20.    86/12/13 (14:37)هامون سجده معمولی که در نماز انجام میدهی.0%12


ساير مطالب :
* شبکه چیست؟
* در مورد یه پزشک متخصص برای برداشتن خال صورت کسی میتونه کمکم
* علل پایه ای تغییر هویت در فضای مجازی؟
* قهرمان فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی چه تیمی است ؟
* بهترین بازیكن جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی چه كسی است
* سرعت نور خورشید چقدر است ؟
* ویرایش فایلهای پی دی اف
* سلام دوستان.من تازه عضو شدم نمیدونم چطور اینجا فعالیت كنم لط
* بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است؟
* بهترین نرم افزار برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان؟