تبليغات
چگونه از یك صحنه فیلم عكس بگیرم ؟


مشخصات سوال
hackervirangarنام : سینا گلزار ...امتیاز : 87درصد بهترین پاسخ : 0%سینا گلزار ... (18)i

27 خرداد 87 - 10:25چگونه از یك صحنه فیلم عكس بگیرم ؟ اطلاعات بیشتر : سلام بچه ها
چه جوری می تونم از یك صحنه فیلم در مدیا پلیر عكس بگیریم ... از پرینت اسكرین كه نمی تونم
یه راهی بگین كه هم كیفیتش عالی باشه هم راحت

فعلا بابایتاریخ ایجاد سوال : 27 خرداد 87 (10:25)تاریخ بسته شدن سوال : 30 خرداد 87تعداد بازدید :154تعداد پاسخ ها : 23طبقه بندی : کامپیوتر و رایانه » نرم افزار- این سوال بسته شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
چگونه از یك صحنه فیلم عكس بگیرم ؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
bepichonنام : رامتین امتیاز : 111درصد بهترین پاسخ : 12%رامتین (3)i

87/3/27 (13:09)سلام دوست عزیز
شما به چند صورت می توانید عكس بگیرید !
1- استفاده از برنامه مدیا پلیر كه با زدن ctr+i می توانید صحنه مورد نظر را ذخیره كنید .
2- با استفاده از برنامه power dvd كه این نرم افزار در خود ان یك گزینه دارد برای عكس گرفتن از قیلم .
3- با استفاده از برنامه و نرمافزار هایی كه از صفحه نمایش عكس میگیرند مانند : camtasia
كه من همه این حالات را امتحان كردم برای شما نقل كردم مطمئن باش اجرا می شود ..0%دیگر پاسخ ها12
ali_20002نام : علی صدفیامتیاز : 95درصد بهترین پاسخ : 0%علی صدفی (6)i

1.    87/3/27 (10:32)نرم افزارهای زیادی هستش از جمله VCD CUTER وXINGPLAYER و غیره که با یک کلیک میشه از یک صحنه خاص بعد از استپ کردن از آن عکس بگیرید..52%
navid1365نام : نوید بامتیاز : 6774درصد بهترین پاسخ : 29%نوید ب (82)i

2.    87/3/27 (10:32)وقتی فیلم داره پخش می شه Ctrl+I رو بزن. عكس رو save می كنه. البته كیفیتش به همون اندازه كیفیت فیلمه. مثلا اگه فیلم ویدیو سی دیه، اندازه عكس 352*288 می شه..26%
siyasaketiنام : سروش بامتیاز : 256درصد بهترین پاسخ : 35%سروش ب (1)i

3.    87/3/27 (10:35)تو مدیا پلیر با استفاده از كلید های ctrl+p كی تونی عكس بگیری!.4%
mehdi_pazhouheshنام : مهدی پژوهشامتیاز : 1008درصد بهترین پاسخ : 2%مهدی پژوهش (16)i

4.    87/3/27 (10:43)سلام
جوابتو توی سایت زیر نوشتم

www.freezmobile.com.4%
vahdatiنام : hassan vahdatiامتیاز : 2927درصد بهترین پاسخ : 9%hassan vahdati (7)i

5.    87/3/27 (11:32)نرم افزار های Km player ، Power DVD، واین نرم افزارهایی که لینکشو گذاشتم عالین:

http://www.kamyabonline.com/modules.php?name=News&file=article&sid=2154

http://www.kamyabonline.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1988

http://www.kamyabonline.com/modules.php?name=News&file=article&sid=2064

.0%
sorina_1100نام : سعید عشقم اس اس امتیاز : 110درصد بهترین پاسخ : 50%سعید عشقم اس اس (86)i

6.    87/3/27 (11:47)تو مدیاپلیر ctrl+i رو بزن بعد عکس رو save کن ولی سایزشون متوسط
نرم افزار km player و power dvd هم خوبن.0%
gladiator_eaglesنام : علی کریمیامتیاز : 104درصد بهترین پاسخ : 0%علی کریمی (20)i

7.    87/3/27 (11:58)تو مدیاپلیر Ctrl+I رو بزن.4%
milladyنام : میلاد ان پیامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%میلاد ان پی (20)i

8.    87/3/27 (12:21) windows movie maker
be vasilei.0%
chegovara_2008نام : علی علی زادهامتیاز : 120درصد بهترین پاسخ : 7%علی علی زاده (4)i

9.    87/3/27 (12:59)سلام
بهترین نرم افزار از نظر منwise cam خدایش خیل كم حجم و خیلی كامل و منوی ساده یك نكته كرك این برنامه را در شاخه اصلی ویندوز كپی كن تا active بشه.0%
evil051mنام : کوروش مدیریانامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%کوروش مدیریان (11)i

10.    87/3/27 (13:17)سلام راحت ترین نرم افزاری که این کار و می کنه !!!و همه هم

دارنpower dvd است که شما با فشردن کلید c ان راcapture

می کنید که در document شما می توانید مشاهده کنید.



برای اطلاعات کامل میل بزن.



evil051m@yahoo.com.0%
behnam_emperatorنام : بهنام جونامتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 0%بهنام جون (38)i

11.    87/3/27 (13:34)power dvd نصب کن در قسمت پایین آن کلیدی وجود دارد که نوشتهcapture
ok.0%
z_n_engitنام : Z Nامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%Z N (0)i

12.    87/3/27 (13:52)با استفاده از نرم افزار VLC media player كه فارسی می باشد و همچنین كار با آن بسیار ساده است بطوری كه با راست كلیك كردن روی صحنه مورد نظر هنگام پخش و انتخاب گزینه " عكس" در مسیر نصب نرم افزار عكس با كیفیت خود فیلم و مطلوب ایجاد می شود . .0%
nasem_bhareنام : البکا ساینرامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%البکا ساینر (219)i

13.    87/3/27 (14:42)باید كنترل( i)را بزنی ونگه داری و یه علامت میاید و باید از انجا هاردكه می خواهی بریزی را علامت بزنی و بعد میتونی عكس بگیری.0%
liliannنام : لی لی بهاریامتیاز : 260درصد بهترین پاسخ : 0%لی لی بهاری (1)i

14.    87/3/27 (14:53)میتونی برنامه windows media player را باز کنی و در صحنه موردنظرت دکمه print screen را فشار بده بعد در برنامه paint کار paste را انجام بده و ذخیره کن.
.0%
webmassterنام : سام ایرانیامتیاز : 140درصد بهترین پاسخ : 8%سام ایرانی (5)i

15.    87/3/27 (19:58)rooye keyboardet ye dokme hast bename print screen
oono mizani too oon lahzeie ke mikhay bad
miri too paint ye CTRL+v mizani
movafagh bashi.0%
wackerنام : بهنام واکرامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%بهنام واکر (9)i

16.    87/3/27 (21:17)شما میتونید هر جا خواستید عکس بگیرید از ویندوز دکمه Print Screen از بالا فشار دهید و در برنامه نقاشی اون رو پیس کنید.0%
senator_2007نام : حامد مرادیامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%حامد مرادی (82)i

17.    87/3/27 (21:33)كلید prscr از صفحه كلید را بزن و بعد توی برنامه نقاشی pasteكن.0%
ahora7نام : مهراهورا فانیامتیاز : 1263درصد بهترین پاسخ : 40%مهراهورا فانی (335)i

18.    87/3/28 (06:16)برنامه Ulead VideoStudio 9 و یا ورژنهای بالاتر این کار رو با کیفیت براتون انجام میده.
در پناه خدا.0%
ameneh89نام : آمنه ام دی انامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%آمنه ام دی ان (60)i

19.    87/3/28 (10:11)bebin ta unja ke man midunam tu ba har barnamee ke filmu bebini mituni azash ax begiri ba ctrl+I vali mamulan in jur ax gereftan ba tavajoh be keyfiyat filma va zamane doroste in harekat khob nemishe be hamin dalil hadeaghal baraye in ke karet az kamtarin deghat barkhordar bashe hadeaghal az barnameye windows movi maker ke har windows E dare estefade kun faghat kefiye fimu insert kuni va bad hamechiz dastet miyad.0%
zemestangarmنام : حمید بامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%حمید ب (46)i

20.    87/3/28 (11:43)سلام. می تونی با دکمه print scrn sysrq بعد توی برنامه نقاشی پیست کنی همین..0%12


چطور می تونم از یک صحنه از یک فیلم رو عکس بگیرم


مشخصات سوال
maedehjoonنام : مائده خسرویامتیاز : 96درصد بهترین پاسخ : 0%مائده خسروی (1)i

18 فروردین 88 - 11:29چطور می تونم از یک صحنه از یک فیلم رو عکس بگیرمجزئیات : چون با برنامه matroska یا همون مدیا پلیر کلاسیک میبینم نمی تونم از روش ctrl+ i یا prt-sc استفاده کنم چون بی فایده است . اگه برنامه ای هست که بشه فرمتmkv رو باهاش دید و از صحنه هاش عکس گرفت و تو اینترنت بشه دانلود کرد و بهم معرفی کنین ممنون میشم با سایتش. ممنونمتاریخ ایجاد سوال : 18 فروردین 88 (11:29)تاریخ بسته شدن سوال : 3 اردیبهشت 88تعداد بازدید :242تعداد پاسخ ها : 20طبقه بندی : الکترونیک و دیجیتال » ویدیو ها- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
چطور می تونم از یک صحنه از یک فیلم رو عکس بگیرم 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
elahe471نام : ㋡ الـــــــهـه ㋡امتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 10%㋡ الـــــــهـه ㋡ (18)i

88/1/18 (11:39)اگه بتونین فیلمتون و با Media player باز کنین
راحت میشه عکس گرفت فقط کافیه Ctrl + i رو نگه دارین یه پنجره باز میشه برای ذخیره عکسی با اسم capture اون فایل و ذخیره کنید همین.
.37%دیگر پاسخ ها
nima_khan8نام : نیما ناشناسامتیاز : 103درصد بهترین پاسخ : 5%نیما ناشناس (14)i

1.    88/1/18 (11:46)سلام مائده جان
بستگی به نرم افزارت داره که داری باهاش فیلم نیگا میکنی
مثلا ویندوز مدیا پلیر با ctrl + i عکس میگیره
سوالی داشتی بازم بگو.12%
ehsan_niceنام : احسان جونامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%احسان جون (4)i

2.    88/1/18 (12:36)سلام
ابتدا روی صفحه کلید دگمه print scrn رابزن (اطراف دگمه delete )سپس paint را باز کن دگمه ctrl v را بزن سپس ان را save کن.4%
milad141نام : میلاد امتیاز : 124درصد بهترین پاسخ : 9%میلاد (12)i

3.    88/1/18 (12:42)salam
fekr nakonam to media pleyer e jadid javab bede
age nashod mitoni ba power DvD in karo anjam bedi yek gozine hast ke axe dorbin rosh hast mitoni ba on rahat ax begiri.4%
ruzbehgigaنام : روزبه گلزارامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%روزبه گلزار (34)i

4.    88/1/18 (13:17)سلام مائده خانم.بهترین نرم افزار مووی میکر است.از توی منوی استارت میتونی پیداش کنی.آخرین آیکن....0%
mahmoodfbaنام : محمود اف بی ایامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%محمود اف بی ای (10)i

5.    88/1/18 (13:19)در windows media بافشار دادن بر روی ctrl+i در هنگام پخش فیلم میتوان از صحفه عکس گرفت.4%
mohsenaliyaserنام : محسن اسماعیلیامتیاز : 122درصد بهترین پاسخ : 0%محسن اسماعیلی (44)i

6.    88/1/18 (13:42)خوب من یک راه حل دیگر رو سراغ دارم که احتیاج به هیچ نرم افزاری نیست اونم اینکه با گرفتن کلیدهای
Alt+Shift+Prtscrکه در صفحه کلید موجود می باشد.
این کار باعث گرفتن عکس از صفحه مانیتور می شود و با Paste کردن عکس در برنامه Paint یا همان نقاشی یا برنامه فتوشاپ
می توانید عکس گرفته شده را دیده و ذخیره نمایید.4%
nik_2562000نام : مجید نامتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 33%مجید ن (5)i

7.    88/1/18 (13:55)vcd cutter یک نرم افزار تبدیل فرمت ویدئو به چندین فرمت دیگر می باشد که دارای قابلیت های عکس گرفتن از ویدئو و تقسیم فیلم ویدئو به چندین قسمت می باشد.

گرچه با مدیاپلیر هم میشه عکس گرفت با فشردن دکمه های ترکیبی Ctrl+i.4%
omega_3نام : امگا انیگماامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%امگا انیگما (27)i

8.    88/1/18 (14:32) اگه بتونین فیلمتون و با Media player باز کنین
راحت میشه عکس گرفت فقط کافیه Ctrl + i رو نگه دارین یه پنجره باز میشه برای ذخیره عکسی با اسم capture اون فایل و ذخیره کنید همین و اگر می خواهی کیفیت بیشتر داشته باشه نرم افزار پریمایر نصب کن و هر فریم را که خواستی SAVE کن.0%
kereytoosنام : سهند آامتیاز : 124درصد بهترین پاسخ : 13%سهند آ (18)i

9.    88/1/18 (14:48)1 .فقط کافیه Ctrl + i رو نگه دارین
2.اگر با پاور دیویدی کار میکنی می تونی با زدن کلیدCtrl +p
3.توkm playerAlt+C
4.باVCD Cotteمیشه
5.میتونی کلیدprin screen را روی کیبورد بزنی ودرpaint یا همون نقاشیCtrl + vبزنی.16%
milad_tebنام : میلاد گلابدارامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%میلاد گلابدار (1)i

10.    88/1/18 (16:19)ببین باید از طریق نرم افزار movie maker فیلم را باز کنی بعد در کنار صفحه یه ایکون دوربین هست ومیتونی از اون استفاده کنی.0%
yourbeliveنام : رویا مهاجرامتیاز : 96درصد بهترین پاسخ : 0%رویا مهاجر (1)i

11.    88/1/18 (17:15)ctrl+i.4%
ye_divone_darbedarنام : هومن مقدمامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%هومن مقدم (2)i

12.    88/1/18 (17:24)mitoni ba barname xing ax begiri..............................talafozesham mishe zing.0%
nekahiنام : محمد مهدی نامتیاز : 105درصد بهترین پاسخ : 25%محمد مهدی ن (7)i

13.    88/1/18 (17:57)سلام دوست عزیز
به نظر من از روش print screen استفاده نکن چون بی فایدست و عکس گرفته شده سیاه میشه
میتونی از vcd cuter و روش ctrl+i همزمان در نرم افزار media player استفاده کنی
آهان نرم افزار power dvd هم میتونه به راحتی این کار رو براتون انجام بده
موفق باشی و شاد
بای دوست عزیز.4%
landaraperنام : امین ***-***امتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%امین ***-*** (69)i

14.    88/1/18 (18:30)u mituni az barname hayi mesle <<<camtasi>>>> ya <<<snigt>>>>estefade koni
ya az <<fc captur>>>> estefade koni.0%
shahedmadayeniنام : شاهد امتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%شاهد (32)i

15.    88/1/18 (20:44)سلام برنامه km playerنصب کن حله یک گزینه روی صفحش داره شکل دوربین با ان عکس بگیر.0%
nashaljنام : سید ندونی بهترهامتیاز : 88درصد بهترین پاسخ : 0%سید ندونی بهتره (15)i

16.    88/1/18 (23:57)سلام
برای این کار اول باید مدیا پلیر را باز کنی بعد از منوی tools گزینه option را انتخاب کنی . بعد از اون گزینه performance رو میزنی بعد advance را انتخاب کن . در پنجره ای که باز میشه در قسمت video acceleration تیک گزینه use overlays را بردار و ok بزن . بعد از این کار میتونی با فشار دادن کلید prt sc یا همون print scrine از صفحه دستکتاپ عکس بگیری و بعد از اون با برنامه فوتوشاپ یا همون نقاشی ویندوز یه صفحه جدید باز کنی و عکس مورد نظر را past کنی..0%
cool_water54نام : منصور پزشکیامتیاز : 2595درصد بهترین پاسخ : 5%منصور پزشکی (9)i

17.    88/1/19 (08:39)با ctrl + i.0%
hamid_m12000نام : حمید سلامیامتیاز : 473درصد بهترین پاسخ : 5%حمید سلامی (1)i

18.    88/1/24 (01:38)ابتدا روی صفحه کلید دگمه print scrn رابزن (اطراف دگمه delete )سپس paint را باز کن دگمه ctrl v را بزن سپس ان را save کن.0%


صحنه های فیلم آواز گنجشک ها را می توانید نقد کنید؟


مشخصات سوال
2mtaنام : توحید کدرصد بهترین پاسخ : 0%توحید ک (19)i

14 آبان 87 - 09:05صحنه های فیلم آواز گنجشک ها را می توانید نقد کنید؟تاریخ ایجاد سوال : 14 آبان 87 (09:05)تاریخ بسته شدن سوال : 30 آبان 87تعداد بازدید :102تعداد پاسخ ها : 7طبقه بندی : هنر و سرگرمی » فیلم و سینما- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.

عنوانوضعیت
نمایش برای همه
دوستان
صحنه های فیلم آواز گنجشک ها را می توانید نقد کنید؟ 








ایجاد علامتبهترین پاسخ
zari1507نام : زری زریامتیاز : 150درصد بهترین پاسخ : 8%زری زری (15)i

87/8/14 (09:35)بدون شک با بهترین فیلم سال طرف هستیم. با نماینده ای شایسته برای سینمای ایران در اکادمی اسکار بعد از سال ها. مجیدی بار دیگر حرفی را می زند که به آن اعتقاد کامل دارد. سینمای او روز به روز بهتر و پخته تر می شود. مجیدی کارگردان فیلم های بازیگران آماتور است. تجربه ی نا خوشایند بید مجنون به مجیدی فهماند که مهمترین عامل زیبایی فیلم های او سادگی آنهاست و بازیگران حرفه ای این سادگی را از بین می برند.اما رضا ناجی تافته ی جدا بافته است. او با فیلم های زیادی که بازی کرده است باز هم همان حس آماتور بودنش را حفظ کرده است. بازی او آنچنان ساده و صمیمی ست که دیدنش در حال تقلید از یک شتر مرغ خاطره ای به یاد ماندنیست.

«آواز گنجشک ها» را می توان قسمت دومی برای «بچه های آسمان» محسوب کرد. فیلم همان سادگی، همان عمق و همان روند بچه های آسمان را دارد ولی به مراتب پخته تر است. مجیدی این بار داستان مردی را تعریف می کند که مانند بچه ها رفتار می کند، ساده است و دنیایی کوچک دارد. اما زمانی که دنیای کوچکش را ترک می کند و پا به شهر که نماد بدی، شرارت و روزمرگی ست می گذارد تغییر می کند. رفته رفته آن معصومیتش را از دست می دهد و تنها عامل این اتفاق شهر است. شهری که بر خلاف جایی که مرد از آنجا می آید مردمش همدیگر را نمی شناسند و هر کسی در تلاش است تا به هر طریقی بیشتر پول بدست بیاورند. همه به نوعی تنها هستند و در این تنهایی خود زندانی هستند و بدون اینکه بدانند دیوارهای زندانشان را هر روز ضخیم تر می کنند.

این روند را مجیدی به خوبی در فیلم به صورت استعاری خود نشان می دهد. پسمانده های ساختمانی و اشیاء زایدی که ناجی از شهر با خود به خانه اش می آورد در واقع تمثیلی از گناهان او هستند که هر روز بیشتر می شوند. او حتی آنقدر چشمهایش بسته می شود که تلاش معصومانه ی فرزندانش برای بهتر کردن وضعیت خانواده شان را نمی بیند.



بچه ها باز هم در فیلم مجیدی حضور دارند. این بچه ها همان بچه های فیلم بچه های آسمان هستند که قدری پخته تر شده اند ولی به همان اندازه صمیمی و دوست داشتنی هستند. اگر قهرمان «بچه های آسمان» به تنهایی تلاش می کند تا مشکل خواهرش را حل کند، بچه در «آواز گنجشک ها» با همکاری هم تلاش می کنند تا وضعیت خانواده یشان را بهتر بکنند، اگر خانواده در بچه های آسمان کم رنگ بود در آواز گنجشک ها خانواده و حفظ آن در اولویت قرار دارد. این یعنی پختگی سینمای مجیدی.

داستان بچه ها و رضا ناچی به تنهایی می توانند یک فیلم کامل باشند ولی این بار تلفیق دو داستان در کنار هم بسیار دیدنی و جالب توجه است. مجیدی چنان این دو داستان را کنار هم قرار داده است که انگار وجودی واحد دارند. تجربه ی تماشای آواز گنجشک ها تجربه ی تماشای دو فیلم است. دو فیلم که با ظرافت تمام در کنار هم مکمل هم هستند.

مجیدی این بار قصه ای به مراتب بهتر و درگیر کننده تر را بیان می کند. قصه ای که اگر باز هم مورد کم لطفی قرار نگیرد، حداقل باید بین نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی حضور داشته باشد. قصه ای دلنشین از معصومیت انسان های به دور از شهر.




_________________


مجید مجیدی نامی آشنا در سینمای پس از انقلاب است كه فیلم های او همیشه مورد پسند جشنواره های دولتی بوده و در محافل بین المللی نیز حرف هایی برای گفتن داشته اند. حتی بچه های آسمان او تنها اثر سینمایی ایرانی است كه توانست به فهرست پنج نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم خارجی راه پیدا كند. او از اندك كارگردانان سینمای هنری كشورمان به شمار می رود كه سوای بهره مندی از جایگاهی ویژه در میان منتقدان، در نظر مخاطبان عام نیز به عنوان فیلم سازی كاربلد و مسلط شناخته شده است. فروش خوب آثار اخیر او درستی این ادعا را ثابت می كند. آواز گنجشك ها آخرین ساخته مجیدی كه نماینده سینمای ایران در مراسم اسكار امسال خواهد بود، در نگاهی كلی در راستای همان مولفه های ثابت كارنامه فیلم سازی او قرار می گیرد.
آواز گنجشك ها روایتگر زندگی كریم (رضا ناجی)، یك كارگر كارگاه پرورش شترمرغ در روستایی نزدیك تهران، است كه به سختی امور زندگی خود را می چرخاند. به مانند تمام فیلمنامه های آثار مجیدی شخصیت اصلی فیلم در گره افكنی خوبی قرار می گیرد و تماشاگر را به شدت با خود درگیر می كند. افتادن سمعك هانیه (دختر كریم) در آب انبار و فرار یكی از شترمرغ ها از كارگاه و ناكامی كریم در پیدا كردن آن، موتور فیلمنامه را به خوبی پیش می برد. در سكانس های ابتدایی و در لابه لای موقعیت های بحرانی خلق شده كه كاراكتر اصلی فیلم را به خوبی گرفتار خود می كنند، تمام تلاش مجیدی در این است كه روحیه و رفتارهای كریم و آدم های دور و برش به خوبی به مخاطب فیلم منتقل شود. این موضوع در رفتارهای ساده و به ظاهر كودكانه و مفرح كریم (مثل همان شكستن تخم شترمرغ و املت كردن آن یا در لباس شترمرغ در آمدن كریم و یا كشمكش های بچه گانه اش با پسرش- حسین-) به خوبی مشهود است. اخراج كریم از كارگاه پرورش شترمرغ و نامیدی او از تعمیر سمعك هانیه در ادامه همان گره افكنی فیلمنامه قرار دارند و تماشاگر را به این امید نگاه می دارند كه در كنار تماشای مولفه های خاص سینمای مجیدی، تا به انتها شاهد حركت جاندار منحنی روایی فیلمنامه خواهد بود. اما درست از همین از این جا تا به پایان، آواز گنجشك ها همان مشكلی را پیدا می كند كه دیگر آثار مجیدی نیز با آن دست و پنجه نرم می كردند؛ یعنی نبود انسجام در پیشبرد روایت و گرفتار شدن اثر در نمادپردازی های تصویری و شعارها و پیام های مستعمل و كلیشه ای.
نقطه عطف اول فیلمنامه جایی است كه در شهر، كریم به شكلی اتفاقی مسافری را با موتورش به مقصد می رساند و با دیدن كاركرد مالی خوب این كار وسوسه می شود كه با مسافركشی، در تهران بی در و پیكر كاسبی جدیدی راه بیندازد. فصل طولانی حضور كریم در تهران با آن كه افت و خیزهای كمی ندارد، اما شكلی اپیزودیك پیدا كرده كه منطق حضور برخی از این سكانس ها چندان مشخص نیست و به راحتی می شود حذف شان كرد و یا جای شان را به سكانسی دیگر داد. تقابل كریم با آدم هایی از تیپ های مختلف جامعه (مثل همان مردی كه در تلفن اش به دروغ می گوید در مشهد و در حال زیارت است) و سر و كله زدن او با برخی از آن ها (مثل همان مردی كه نمی خواهد كرایه اش را بپردازد) یكی از همان موردهای اشاره شده است. تنها كاركرد دراماتیك این سكانس ها تاكید دوباره شان بر سادگی و صفای كاراكتر كریم است كه این مساله هم پیش از این و در فصل های مقدمه به خوبی به مخاطب منتقل شده و تكرار آن ها تازگی چندانی ندارد. حیرت زدگی كریم در برابر زرق و برق شهر و غرق شدن تدریجی او در مناسبات شهری بیش از آن كه مناسب فیلمی در زمان حال باشد، بیشتر یادآور فیلم هایی است كه در اوایل دهه چهل شمسی در راستای سیاست های اصلاحات ارضی حكومت سابق ساخته می شدند و مجید محسنی یكی از چهره های سرشناس در مدت زمان كوتاه عمر این نوع سینما بود. تاكید بر نماز خواندن كریم در مقابل خانه ای اعیانی، آوردن خرت و پرت هایی از شهر و تلنبار كردن آن در گوشه ای از حیاط خانه و پوشیدن لباس مرد صاحبخانه در جریان كمك به اسباب كشی (به عنوان نمادی سطحی از فرو رفتن كریم در منجلاب ارمغان های فریبنده شهر) و نیز پافشاری وسواس گونه او برای بازگرداندن آن در چوبی پوسیده از خانه همسایه، همه و همه داشته های مجیدی برای تغییر روحی كاراكتر كریم هستند كه هیچ یك از این نمادپردازی ها نه طراوت چندانی دارند و نه به خط روایی اصلی فیلم كمكی می كنند و بیشتر داستان های مشابه در مجموعه ها و فیلم های اخلاقی دهه شصت را به یاد می آورند.
جا ماندن كریم از كاروان موتورسوارهای حامل وسایل خانگی و وسوسه او برای فروش آن یخچال یكی از اندك موقعیت های جذاب فیلم در بخش حضور كریم در تهران بود كه می توانست كاراكتر اصلی فیلم را در یك آزمون دشوار و البته جذاب و درگیر كننده برای تماشاگر قرار دهد و یا حداقل در خدمت پیام مورد نظر مجیدی باشد. اما منصرف شدن زودهنگام او از فروش یخچال (آن هم با دیدن شترمرغ هایی در پشت یك كامیون) و پس دادن آن به صاحبش این دستمایه بالقوه خوب را به هدر داده است. در چنین حالتی بر خلاف معادله های اخلاق گرایانه سازنده فیلم، میان تماشاگر و قهرمان داستان (به عنوان مهم ترین عامل در پیكره اصلی اثر) دیگر آن احساس نزدیكی وجود ندارد و مخاطب گمان می كند گویا این كاراكتر به عمد آن قدر ساده و تك بعدی ترسیم شده كه مبادا درگیر بحران های پیچیده و ملموسی شود و تقدس او (كه بیشتر به سادگی شبیه است) خدشه دار شود. در چنین حالتی دیگر موقعیت هایی كوچكی همچون تردید بچه گانه و بامزه كریم برای دادن پانصد تومان صدقه به آن دختر دستفروش و یا عصبانیت او از گل فروشی هانیه و حسین در كنار اتوبان انگیزه ای را در تماشاگر به وجود نمی آورند و تاثیرشان لحظه ای است.
مصدوم شدن كریم در لابه لای اشیاء بی مصرف كنار حیاط (به عنوان نمادی از سوغات شهر با آن تاكید گل درشت بر پاره كردن پیراهن تن كریم با قیچی) می توانست داستان را در مسیری تراژیك و قابل باور سوق دهد. اما متاسفانه از این جا به بعد كاراكتر كریم به طور طبیعی شخصیتی منفعل و حاشیه ای می شود و فیلم دچار چندگانگی در لحن می شود. در حقیقت تا به پایان داستانك هایی كه در طول فیلم تنها به آن ها اشاره هایی شده بود، بر روی داستان اصلی سایه می افكنند و دست مجیدی را برای رساندن فیلم به یك پایان منسجم و در عین حال ماندگار خالی نگاه می دارند. شاید به همین خاطر است كه تلاش معصومانه بچه ها برای زنده نگاه داشتن ماهی ها بر خلاف نمونه مشابهی همچون پایان بندی بی نظیر بچه های آسمان شور چندانی ایجاد نمی كند و آدم را به این فكر می اندازد كه ای كاش صداقت مجیدی در زمان نگارش فیلمنامه و ساخت آواز گنجشك ها به اندازه همان گریه بچه ها برای ماهی های از دست رفته قابل باور بود و به دل می نشست. سردرگمی فیلم در پایان دادن به داستانی كه می توانست خیلی بهتر از این ها باشد، بزرگ ترین مشكل فیلمنامه آواز گنجشك ها به شمار می رود. این كه كریم می بیند كلكسیون خرت و پرت هایش به مامنی برای سگ های ولگرد تبدیل شده، بچه ها آن چند شاه ماهی را در آب انبار تمیز شده رها می كنند، كریم با باز كردن پنجره گنجشك محبوس شده در اتاق را آزاد می كند (این صحنه را بارها و بارها در فیلم ها و مجموعه های خارجی و ایرانی دیده ایم)، بازگشت مش رمضان (آن كارگر افغانی) از سفر و رساندن خبر بازگشت شترمرغ به كارگاه، نقاشی هانیه روی گچ پای كریم و در نهایت رقص شترمرغ (به عنوان نمادی از لطف و قدرت خداوند) در برابر دیدگان كریم همه و همه سكانس هایی هستند كه می توانستند نقطه پایانی فیلم باشند. در حقیقت هیچ یك از آن ها پیوند چندانی با سایر سكانس ها ندارند و به قول معروف ساز خود را می زنند و شاید تنها به خودی خود تاثیر گذار به نظر برسند.
فیلم برداری بی نظیر تورج منصوری (كه به ویژه در درست از آب درآمدن لانگ شات های عكس گونه مورد نظر مجیدی بسیار موفق عمل كرده)، موسیقی دلنشین حسین علیزاده كه با تصویرهای فیلم به شدت همخوان است و بازی رضا ناجی كه انگ كاراكتری همچون كریم است، به كمك مجید مجیدی آمده اند و آواز گنجشك ها را به فیلمی قابل تحمل و شایسته نقد و بررسی تبدیل كرده اند. با این وجود به نظر می رسد مجیدی بیشتر از آن كه حواس اش به حفره های عمیق فیلمنامه اثرش باشد، در پی خوش رنگ و لعاب در آمدن پلان های فیلمش بوده (مثل همان دو نمای هلی شات از كریم كه هیچ كاركردی در فیلم ندارند) و سعی كرده با تصاویری چشم نواز و قاب بندی های هوشمندانه (به ویژه در سكانس های حضور كریم در خیابان های تهران) دل مخاطبش را به دست آورد. آواز گنجشك ها در مقایسه با فیلم پیشین مجیدی، بید مجنون، یك سر و گردن بالاتر است، اما چیزی بیشتر از سایر آثار او در چنته ندارد و در بند همان اخلاق گرایی های مرسوم در ژانر فرعی سینمای روستایی گرفتار شده كه دهه هاست دیگر كسی به آن فكر نمی كند.



________________



فیلم «آواز گنجشك ها» ساخته مجید مجیدی همزمان با عید فطر در سینماهای ایران و چند كشور دنیا اكران عمومی شد.
این فیلم از طرف ایران به مراسم اسكار هم معرفی شده است. سال گذشته رضا ناجی، بازیگر نقش اول «آواز گنجشك ها» برای بازی در این فیلم، جایزه بزرگ جشنواره برلین یعنی خرس نقره ای را از آن خود كرد. اما منتقدان سینمای ایران نظرات مختلفی درباره فیلم «آواز گنجشك ها» دارند.
البته از امروز نظرسنجی، یك تغییر اساسی كرده و آن اضافه شدن یك دایره است. طبق این تغییر، زمانی كه این دایره سیاه شود، یعنی اثر مورد ارزیابی، بی ارزش است.

احمد طالبی نژاد:
«آواز گنجشك ها» در مقایسه با فیلم هایی كه طی سال های اخیر در سینمای ایران تولید شده اند، فیلم قابل تاملی است. این فیلم مثل دیگر آثار مجیدی، مضمونی انسانی دارد كه بیننده با آن راحت ارتباط برقرار می كند.

محمدتقی فهیم:
فیلم آواز گنجشك ها، مجموعه ای از بهترین سكانس های فیلم های مختلف مجیدی است. این فیلم اثری فراملی است و زبانی جهانی دارد.

مسعود فراستی:
«آواز گنجشك ها» فیلم بدی است. این فیلم كاریكاتوری دروغین از فیلم بچه های آسمان است. به نظر من، «آواز گنجشك ها» بسیار اگزوتیك است.

حسین معززی نیا:
فیلم «آواز گنجشك ها» تكرار فیلم های قبلی مجیدی است با این تفاوت كه مضامین قبلی به شكل بهتری بازگو می شد.

علی معلم:
من با ستاره دادن به فیلم ها موافق نیستم؛ اما فیلم آواز گنجشك ها را در میان فیلم های كپی برداری شده امروزی سینمای ایران، فیلمی ارزشمند می دانم، چون در ادامه سینمای مجیدی است و به حقیقت، مفهوم و زبان سینما بسیار نزدیك است و به مخاطب احترام می گذارد.



__________________
.66%دیگر پاسخ ها
pasargad13نام : محمد عباسیامتیاز : 854درصد بهترین پاسخ : 16%محمد عباسی (89)i

1.    87/8/14 (09:41)بزار فیلمو ببینیم بعد .25%
alirezagolنام : علیرضا شب خیزامتیاز : 280درصد بهترین پاسخ : 7%علیرضا شب خیز (47)i

2.    87/8/14 (10:26)نقطه عطف اول فیلمنامه جایی است كه در شهر، كریم به شكلی اتفاقی مسافری را با موتورش به مقصد می رساند و با دیدن كاركرد مالی خوب این كار وسوسه می شود كه با مسافركشی، در تهران بی در و پیكر كاسبی جدیدی راه بیندازد. فصل طولانی حضور كریم در تهران با آن كه افت و خیزهای كمی ندارد، اما شكلی اپیزودیك پیدا كرده كه منطق حضور برخی از این سكانس ها چندان مشخص نیست و به راحتی می شود حذف شان كرد و یا جای شان را به سكانسی دیگر داد. تقابل كریم با آدم هایی از تیپ های مختلف جامعه (مثل همان مردی كه در تلفن اش به دروغ می گوید در مشهد و در حال زیارت است) و سر و كله زدن او با برخی از آن ها (مثل همان مردی كه نمی خواهد كرایه اش را بپردازد) یكی از همان موردهای اشاره شده است. تنها كاركرد دراماتیك این سكانس ها تاكید دوباره شان بر سادگی و صفای كاراكتر كریم است كه این مساله هم پیش از این و در فصل های مقدمه به خوبی به مخاطب منتقل شده و تكرار آن ها تازگی چندانی ندارد. حیرت زدگی كریم در برابر زرق و برق شهر و غرق شدن تدریجی او در مناسبات شهری بیش از آن كه مناسب فیلمی در زمان حال باشد، بیشتر یادآور فیلم هایی است كه در اوایل دهه چهل شمسی در راستای سیاست های اصلاحات ارضی حكومت سابق ساخته می شدند و مجید محسنی یكی از چهره های سرشناس در مدت زمان كوتاه عمر این نوع سینما بود. تاكید بر نماز خواندن كریم در مقابل خانه ای اعیانی، آوردن خرت و پرت هایی از شهر و تلنبار كردن آن در گوشه ای از حیاط خانه و پوشیدن لباس مرد صاحبخانه در جریان كمك به اسباب كشی (به عنوان نمادی سطحی از فرو رفتن كریم در منجلاب ارمغان های فریبنده شهر) و نیز پافشاری وسواس گونه او برای بازگرداندن آن در چوبی پوسیده از خانه همسایه، همه و همه داشته های مجیدی برای تغییر روحی كاراكتر كریم هستند كه هیچ یك از این نمادپردازی ها نه طراوت چندانی دارند و نه به خط روایی اصلی فیلم كمكی می كنند و بیشتر داستان های مشابه در مجموعه ها و فیلم های اخلاقی دهه شصت را به یاد می آورند.4%
omid_cheنام : ا م ی د یامتیاز : 194درصد بهترین پاسخ : 2%ا م ی د ی (4)i

3.    87/8/14 (14:56)film az ketabe ghoran gerefte shode
bishtare sekans ha . bar gerefte az aye ghoran ast
kheyr va shar.4%
vili_pakravanنام : بی نامامتیاز : 101درصد بهترین پاسخ : 0% بی نام (4)i

4.    87/8/20 (17:09)salam
be nazare man ostad majidi faratar az in ast ke ma bekhahim film ishon ronaghd konim.0%
paiyzfasleoshaghنام : علی حیدریامتیاز : 213درصد بهترین پاسخ : 15%علی حیدری (15)i

5.    87/8/26 (11:06)فیلم اواز گنجشکها را می توان از دیدگاههای متفاوتی دید و از زوایای گونانی بررسی کرد. فیلمی که در عین سادگی و ملموس بودن تمام اتفاقات پر است از نمادهای گونان و لایه های عمیق که علاوه بر ارضا کردن احساسات تماشاچی عام باعث لذت هنری منتقدین و خواص می شود.
فیلمنلمه ی روان و پیوسته ی آن خوا ه ناخواه تماشاچی را با خود همراه می کند. فیلم دو قسمت مجزا دارد: قسمت اول کریم است و محیطی که او در آن غرق است. محیط و تاثیر متقابل آن با کریم بستر اصلی این قسمت است. در این مرحله بسیاری از خصایل انسانی را در کریم نوعی میبینیم، عدالت را در گرفتن و پس دادن کرایه ی مسافران، روح لطیف آدمی را در لذت او از دیدن چهره ی معصوم دخترک اسفند گردان، بخل را در خودداری کریم از دادن انعام به او، غرور را در صحنه ای که آنتهای خانه های همسایه را از نگاه کریم میبینیم، حرص را در صحنه ی زیبایی که کریم آن در چوبی آبی را (که نماد حرص است) به پشت گرفته و در یک کشتزار خشک بی انتها به پیش میرود.
قسمت دوم کریم است که از بیرون به محیط نگاه میکند و تمامی چیزهایی که از آنها غافل شده است (در واقع خودش را گم کرده، که با نمادی زیبا؛ گم شدن شتر مرغ) را میبیند. در اخر هم شترمرغ (ذات کریم) پیدا میشود و در مقابلش میرقصد ...
فیلم نمادهای بسیاری دارد که با تامل میتوان آنها را یافت و لذت برد.
فیلم در تمامی قسمتها یکدست پیش میرود به جز چند صحنه؛ پیدا کردن سمعک در آب انبار و صحنه ی مسافران موتور که زیادی رو است و دیالوگهای لختی دارد...
=============================
قطه عطف اول فیلمنامه جایی است كه در شهر، كریم به شكلی اتفاقی مسافری را با موتورش به مقصد می رساند و با دیدن كاركرد مالی خوب این كار وسوسه می شود كه با مسافركشی، در تهران بی در و پیكر كاسبی جدیدی راه بیندازد. فصل طولانی حضور كریم در تهران با آن كه افت و خیزهای كمی ندارد، اما شكلی اپیزودیك پیدا كرده كه منطق حضور برخی از این سكانس ها چندان مشخص نیست و به راحتی می شود حذف شان كرد و یا جای شان را به سكانسی دیگر داد. تقابل كریم با آدم هایی از تیپ های مختلف جامعه (مثل همان مردی كه در تلفن اش به دروغ می گوید در مشهد و در حال زیارت است) و سر و كله زدن او با برخی از آن ها (مثل همان مردی كه نمی خواهد كرایه اش را بپردازد) یكی از همان موردهای اشاره شده است. تنها كاركرد دراماتیك این سكانس ها تاكید دوباره شان بر سادگی و صفای كاراكتر كریم است كه این مساله هم پیش از این و در فصل های مقدمه به خوبی به مخاطب منتقل شده و تكرار آن ها تازگی چندانی ندارد. حیرت زدگی كریم در برابر زرق و برق شهر و غرق شدن تدریجی او در مناسبات شهری بیش از آن كه مناسب فیلمی در زمان حال باشد، بیشتر یادآور فیلم هایی است كه در اوایل دهه چهل شمسی در راستای سیاست های اصلاحات ارضی حكومت سابق ساخته می شدند و مجید محسنی یكی از چهره های سرشناس در مدت زمان كوتاه عمر این نوع سینما بود. تاكید بر نماز خواندن كریم در مقابل خانه ای اعیانی، آوردن خرت و پرت هایی از شهر و تلنبار كردن آن در گوشه ای از حیاط خانه و پوشیدن لباس مرد صاحبخانه در جریان كمك به اسباب كشی (به عنوان نمادی سطحی از فرو رفتن كریم در منجلاب ارمغان های فریبنده شهر) و نیز پافشاری وسواس گونه او برای بازگرداندن آن در چوبی پوسیده از خانه همسایه، همه و همه داشته های مجیدی برای تغییر روحی كاراكتر كریم هستند كه هیچ یك از این نمادپردازی ها نه طراوت چندانی دارند و نه به خط روایی اصلی فیلم كمكی می كنند و بیشتر داستان های مشابه در مجموعه ها و فیلم های اخلاقی دهه شصت را به یاد می آورند.0%
n_anvariنام : نجمه انواریامتیاز : 100درصد بهترین پاسخ : 0%نجمه انواری (38)i

6.    87/8/28 (14:37)من سکانس ماهی ها رو دوست دارم. عاشق زیبایی وصف نشدنی اون سکانسم. دلشوره حاصل از تمام نشدن آب دلو همراه باتلاش بچه ها برای خالی کردن ماهی ها در آب جوب برابر می شه با چپه شدن دلو و ریزش ماهی های خوش رنگ نارنجی، بالا و پایین پریدن های اونها در کنار صورتهای گریان بچه ها زیبایی ظاهری و معنوی وصف نشدنی داره..0%


ساير مطالب :
* دوست دارم یک وبلاک داشته باشم اما هنوز موفق نشدم که بسازم
* چرا جستجویه ان لاین من کار نمی کنه؟
* تحصیل در روسیه
* چگونه می توان به بچه ها اجتماعی بودن را یاد داد
* بالاترین شخصیت علمی کشور را چه کسی میدانید؟
* هاست رایگان JSP رایگان میخوام
* اولین مایه ماست از چه ماده ای بود؟
* آیا گفتگوهایی كه انجام میدیم دارای آرشیو می باشند؟
* بیماری" میوتونی"
* میخوام ترفند با ورق رو بیشتر یاد بگیرم.به كجا مراجعه كنم؟